Wie aan boekhouders en financiële werknemers denkt, ziet meteen mensen voor zich die zich verdiepen in eindeloze datareeksen van een Excelsheet. Met digitalisering en nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie (ai) zou je verwachten dat de dagen van de Excelsheets geteld zijn, maar toch zegt de realiteit ons iets anders.
Cfo’s blijven vertrouwen op traditionele financiële processen en negeren ‘bewust’ nieuwe technologieën in de financiële sector. Maar als finance & accounting-afdelingen hun concurrenten willen overtreffen, waren ze maar beter gisteren gestart met het digitaliseringsproces!
Één op de drie
Digitalisering en nieuwe technologieën zoals ai hebben het potentieel om bedrijven te transformeren en efficiëntie naar een ongeziene hoogte te brengen. Een recente studie van Boston Consulting Group (BCG) toont aan dat zes op tien Belgische werknemers die al met ai werken, een positief effect op hun productiviteit ervaren. Ruim de helft (55 procent) meent dat ze dankzij ai hun werk beter kunnen organiseren.
En toch is niet iedereen even gretig om digitalisering en nieuwe technologieën te verwelkomen. Bij de finance & accounting-afdelingen is digitalisering allerminst een prioriteit. Slechts één op drie Belgische cfo’s beschouwt de digitale revolutie en de integratie daarvan als een van zijn topprioriteiten.
Die cfo speelt nochtans een sleutelrol in de implementatie van digitale transformaties. Cfo’s zouden het voortouw moeten nemen op het vlak van digitalisering, maar ze focussen liever op traditionele finance-activiteiten dan tijd te besteden aan digitale trends in de financiële sector. Vraagt je je af waarom? Om te beginnen is het takenpakket van de cfo de voorbije jaren aanzienlijk veranderd, en daarmee ook datgene wat zij als hun toegevoegde waarde beschouwen. Volgens cfo’s vormen analyse, strategische financiële planning en bedrijfsadvies vandaag (en morgen) hun kerntaken.
Verder weten cfo’s niet waar ze moeten beginnen. De overvloed aan nieuwe innovatieve technologieën zorgt ervoor dat ze zich overweldigd voelen en uiteindelijk helemaal geen actie ondernemen.
Bovendien beseffen cfo’s dat ze onvoldoende weten wát deze technologieën zoal kunnen bijdragen tot de finance-afdeling. En dus laten ze het testen van nieuwe technologieën liever over aan hun it- of marketingcollega’s en wachten ze af welke best practices er bij hun collega’s uit de bus komen.
Weg met die Excelsheets!
Ironisch genoeg zal het strategische besluitvormingsproces wel degelijk voordeel halen uit digitalisering en ai, maar cfo’s blijven zich helaas koppig vastklampen aan hun Excelsheets. Hier dus een warme oproep voor de cfo’s: maak asjeblieft korte metten met die archaïsche Excelsheets!
Het is voor cfo’s belangrijk hun afdelingen voor te bereiden op de digitale toekomst en nu meteen te beginnen experimenteren met nieuwe digitale technologieën. Doen ze dit niet, dreigen ze achterop te geraken en gouden opportuniteiten voor betere bedrijfsprestaties te ontlopen. Sterker nog: digitalisering is essentieel om je concurrenten een stapje voor te blijven en een concurrentievoordeel te behalen en behouden.
Elke cfo zou alvast drie stappen moeten ondernemen om het digitaliseringsproces te lanceren:
1.Vergaar kennis van digitale processen & nieuwe technologieën. Blijf die kennis ook op geregelde basis opfrissen. Pas als een cfo inzicht verwerft in de waaier aan nieuwe technologieën en de voordelen die eruit voortvloeien, is hij bereid om ze aan boord te halen en ermee te beginnen experimenteren.
2. Evalueer je maturiteit aangaande digitale bedrijfsinnovatie-elementen. Op die basis kan je je uitgangspunten identificeren. De ideale startplaats ligt bij repetitieve transactieprocessen en datamanagement. Denk bijvoorbeeld aan de verwerking van onkosten.
3. Formuleer de termen, definities en governance omtrent je digitale strategie.
Kodakcatastrof
Conclusie: zijn de dagen van het Excelsheet geteld in de finance & accounting-afdelingen? Neen, zeker niet! Maar zijn finance & accounting nog op tijd om nog mee te surfen op de digitaliseringsgolf en op die manier een ramp van het Kodaktype te vermijden? Zeker, maar dan moeten cfo’s nú handelen!
Sebastien Marchon, ceo Rydoo