Hoewel je het amper op een Belgisch businesskaartje ziet staan, lijkt de chief transformation officer een plaats te krijgen in de organisatie van corporate bedrijven. Volgens mij is het veeleer een schopstoel want hoeveel tijd krijgt deze cto om zich waar te maken? En hoeveel krediet en ruimte krijgt hij of zij van de collega chief officers én medewerkers? Geen evidente job.
Pakjesleverancier UPS kondigde eind vorig jaar aan dat het een nieuwe functie in het leven riep: de chief transformation officer. De chief operations officer van de bank ING kreeg onlangs eveneens de titel van cto mee. Ook Telenet heeft een gelijkaardige cto-job, niet te verwarren met de baan als chief technology officer die zich vooral toelegt op de nieuwe technologische trends en de lijn werpt voor innovatieve producten en diensten.
De chief transformation officer moet zich toeleggen op change maar ook groei binnen de onderneming. De markt digitaliseert en verandert razendsnel (Bpost is daar een mooi voorbeeld van), het gedrag van eindgebruikers wijzigt ijlings (kijk naar de afbouw van de bankkantoren), de concurrentie is alom aanwezig (kijk naar de webwinkels).
Change is alom aanwezig, maar zoals altijd is de enige die echt wil veranderen én meteen, een baby met kak in de pamper. Comfortsituaties zijn de grootste hinderpaal voor verandering. En dat is ongetwijfeld ook hét grootste struikelblok voor de transformatiebaas. De meeste ondernemingen zijn zich nu wel bewust van de sense of urgency’ maar dat vertaalt zich vaak nog in nutteloos lange vergaderingen en ‘hersenstormen’.
Verandering
Kan de chief transformation officer daar iets aan veranderen? Niet evident. Hij of zij moet uiteraard niet alleen het volledige vertrouwen hebben van de ceo, de cto zal die ook zelf moeten coachen in die transformatie. Uiteraard moet de cto ook het krediet krijgen van de chief information officer, de chief digital officer en vooral en bovenal ook de hr officer. Verandering gaat immers over mensen. En dan valt het me steeds op dat ondernemingen steeds vaker denken dat medewerkers van boven de 45 à vijftig jaar geen change meer aankunnen en aan de deur worden gezet. Dat zie je vaak ook bij grote techbedrijven, zoals recent bij IBM, gebeuren.
De chief transformation officer zal dan ook vooral een synergy officer moeten zijn. De hamvraag is en blijft hoeveel tijd deze transformator krijgt om zijn mandaat uit te voeren? Hoe kwantificeer je zijn functie. Volgens heel wat bedrijfsleiders gaat de transformatie immers niet snel genoeg, wat vandaag voor een enorme druk zorgt op de chief digital officer en de chief information officer. Het lijkt me dat die druk nu vooral bij de transformatieman- of vrouw komt te liggen die moet zorgen voor een agile, kwikzilveren aanpak met speedbootjes gecombineerd met een uitgebreid ecosysteem aan innovatieve partners. Een lastige job als u het mij vraagt.