De Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Université libre de Bruxelles (ULB) starten een tweejarige proeftuin met een zelfrijdende shuttlebus. De shuttle rijdt vanaf 23 augustus een halfjaar op de medische campus van de VUB in Jette. De partijen willen de relatie tussen mens en machine bestuderen.
De proeftuin is een samenwerking tussen de onderzoekers van Mobi en Smit van de VUB en Louise van de ULB. Zij bundelen hun expertise op het gebied van duurzame mobiliteit, living lab research (onderzoek via proeftuinen) en spatial planning (ruimtelijke ordening). Via de proeftuin willen de partijen elementen meten en ze aan de realiteit toetsen.
‘We bouwen concreet toepasbare kennis op om later te verwerken in een ‘best practices’-draaiboek voor de uitbouw van autonoom vervoer in de Brusselse regio,’ aldus projectpromotor prof. Lieselot Vanhaverbeke.
De geselecteerde shuttlebus is een EZ10-model van de Franse constructeur Easy Mile. Door een systeem van sensoren, camera’s, gps en v2i (vehicle to infrastructure)-communicatie herkent de EZ10 het parcours en de stopplaatsen, net als mogelijke hindernissen of onverwachte situaties onderweg. Voor geval van pech of een hindernis is een ‘operator’ aan boord. Een noodstopknop en drukgevoelige deuren (sensordeuren) maken het veiligheidspakket compleet.
De leasing, het onderhoud en de begeleiding van de shuttlebus is handen van Ush, een Belgische provider voor autonome mobiliteit. Dat is een dochteronderneming van het door D’Ieteren gesteunde Lab Box, een accelerator gefocused op de mobiliteit van de toekomst.
Van campus tot openbare weg
In een eerste fase kunnen studenten en personeel met de shuttle de verbinding maken tussen de studentenverblijven en het hoofdgebouw van de faculteit Geneeskunde en Farmacie. De shuttle blijft in deze fase binnen de grenzen van de campus. Tegen een gemiddelde snelheid van tien à vijftien kilometer per uur neemt de rit een drietal minuten in beslag. Het volledig elektrisch aangedreven voertuig biedt plaats aan twaalf personen (zes zitplaatsen en zes staanplaatsen). Het is uitgerust met een toegangsplatform voor rolstoelgebruikers.
Vanaf november 2019 gaat de tweede fase van start, met een tweede ‘loop’ van ongeveer een kilometer die de verbinding zal maken tussen de belangrijkste parkings, de bushaltes in de omgeving en de hoofdingang van het ziekenhuis. De shuttle zal dan ook op de openbare weg rijden. In de tweede fase gaan patiënten en bezoekers van het ziekenhuis van de shuttle gebruikmaken.
VUB en ULB
De onderzoeksgroep Smit (VUB) beschikt over expertise in proeftuinen en co-creatie. Het moet gebruikers en stakeholders tijdens de proef betrekken bij het innovatieproces: van concept tot implementatie en validatie. De Mobi-onderzoeksgroep van de VUB is gespecialiseerd in de onderzoekdomeinen duurzame mobiliteit en elektrische voertuigen.
De onderzoeksgroep Louise van de ULB brengt kennis in omtrent de ruimtelijke ontwikkelingen die met autonome mobiliteit gepaard gaan: van het inrichten van de haltes voor de shuttle tot het conceptualiseren van de vernieuwingen in publieke ruimte op lange termijn.
De partijen zeggen dat het voor België de eerste keer is dat er voor een halfjaar wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar een autonome shuttle.
Het tweejarig-project kwam tot stand na een oproep van Innoviris, het Brussels instituut voor onderzoek en innovatie. Dat instituut wil in een proeftuin slimme oplossingen ontwikkelen en testen voor de mobiliteitsuitdagingen in Brussel.
Brussels Health Campus
De Brussels Health Campus in Jette is de medische campus van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Universitair Ziekenhuis Brussel. De campus bestaat in totaal uit een oppervlakte van 32 hectare. Hier verblijven duizenden studenten en zijn vijfduizend medewerkers. Daarnaast krijgt het universitair ziekenhuis elke dag vele honderden patiënten en bezoekers over de vloer. Naast de VUB-faculteit Geneeskunde en Farmacie en het UZ Brussel is ook de Erasmushogeschool, een lagere school, kinderdagverblijf en fitnesscentrum gevestigd op de campus.
De campus heeft naar eigen zeggen een divers publiek, met verschillende verplaatsingspatronen. Dit maakt de locatie geschikt voor wetenschappelijk onderzoek naar de gebruiksacceptatie van wijzigende vervoersmodi, ruimtelijke planning, infrastructuurverbeteringen en technische ontwikkelingen.