Bewaking en privacy staan van nature op gespannen voet met elkaar. Toch: hoe beter het publiek begrijpt op welke manier bewaking bijdraagt aan hun veiligheid, hoe meer het gebruik van bewaking op openbare plaatsen wordt geaccepteerd.
Hoewel privacy altijd een prioriteit is geweest in de bewakingsindustrie, is het publieke bewustzijn hierover gegroeid door initiatieven als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, internationaal bekend als GDPR) in Europa en FISMA in de Verenigde Staten. Voor organisaties is het ontzettend belangrijk om te voldoen aan deze wet- en regelgeving, hun bewakingsgegevens te beveiligen en te laten zien hoe zij de privacy van bijvoorbeeld winkelend publiek en werknemers garanderen.
Gebruik van data
Bewakingscamera’s zijn niet meer weg te denken uit openbare ruimtes. In 2016 waren er wereldwijd bijna 350 miljoen bewakingscamera’s actief en het is algemeen geaccepteerd dat camera’s het publieke leven registreren. Alleen al in Londen worden burgers naar schatting ongeveer driehonderd keer per dag op camerabeelden vastgelegd. Een juiste manier van verwerking en opslag van al deze data is dus noodzakelijk.
Organisaties kunnen om verschillende redenen camera’s inzetten – van het beveiligen van een winkelvloer om diefstal te voorkomen tot het waarborgen van een goede verkeersdoorstroming. Het is aan de fabrikanten en verkopers van bewakingscamera’s om gebruikers te helpen op de hoogte te blijven van ‘best practices’ in videobewaking. Het is ook aan hen om gebruikers voor te lichten over hoe zij kunnen voldoen aan de lokale en internationale privacyregels. Op die manier helpen we elkaar om ervoor te zorgen dat de verzamelde informatie op een correcte en ethische wijze wordt gebruikt.
Compliant door inzet van technologie
Hoewel er regionale nuances zijn in de manier waarop organisaties moeten voldoen aan de regelgeving omtrent gegevensbeveiliging en -bewaking, is het waarborgen van privacy een universele plicht. Om die reden zijn er extra hulpmiddelen rondom het vastleggen, opslaan en delen van videogegevens. Denk hierbij aan technologieën die helpen om de privacy van personen te beschermen, tijdens het bekijken, opnemen en exporteren van video. De meest voorkomende zijn dynamische anonimisering, permanente maskering en redactie.
Met dynamische anonimisering volgt de analytics-software acties en bewegingen, waardoor personen in het volledige gezichtsveld van de camera automatisch en in realtime worden geanonimiseerd. Mocht de identiteit van één of meerdere personen noodzakelijk zijn voor onderzoek, bijvoorbeeld in geval van een incident, dan is een afzonderlijke videostream zonder dynamische maskering toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers. Dit beschermt niet alleen individuen in hun recht op privacy, het voorziet ook in de verplichting van een organisatie om de veiligheid van personen te waarborgen.
Permanente maskering wordt het meest gebruikt in omgevingen waar de identiteit van voorbijgangers niet relevant is voor het primaire doel van de bewaking. Denk hierbij aan het controleren van gebieden op gevaarlijke situaties, het registeren van bezoekersaantallen of verkeersmonitoring.
Permanente maskering is dan ook een meer basale manier om de privacy van personen te beschermen, door iedereen in beeld te anonimiseren en het masker permanent in de video te integreren, waarbij er geen manier is om deze maskering ongedaan te maken. Dit kan op statische wijze – waarbij gedefinieerde delen van een beeld permanent worden afgeschermd – of dynamisch. Bij laatstgenoemde variant worden bewegende objecten in live en opgenomen video dynamisch gemaskeerd.
In plaats van het vooraf anonimiseren van personen die zijn vastgelegd op camerabeelden, is privacybescherming achteraf ook mogelijk, via zogenoemde redactie. Nadat een persoon op beeld is vastgelegd, kan er een redactieslag plaatsvinden om de privacy van niet-relevante personen te beschermen. Dit gebeurt meestal wanneer een organisatie niet-geanonimiseerde beelden moet delen, bijvoorbeeld met een politieonderzoek. Hoewel deze techniek helpt bij het beschermen van de privacy van onschuldige personen, biedt dit geen garantie voor privacy in live videostreams.
Het is belangrijk om je als organisatie bewust te zijn van je verantwoordelijkheden wat betreft privacybescherming. Alleen dan wordt verantwoord gebruik van gegevens uiteindelijk vanzelf de norm.
Hessel Ruijgh, business development retail & hospitality Benelux, Axis Communications