Ruim de helft (56 procent) van de Europese organisaties beschikt niet over essentiële digitale competenties. Het gaat hierbij met name om de modernisering en transformatie van de it-infrastructuur. Daardoor hebben de bedrijven moeite om belangrijke doelstellingen te behalen. Een nog groter deel (67 procent) geeft aan dat dit gebrek aan digitale vaardigheden een negatieve invloed heeft op de gebruikerservaring.
Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit in opdracht van het Amerikaans it-bedrijf Riverbed. Vrijwel alle respondenten (98 procent) geven aan dat digitale competenties belangrijk zijn voor omzetgroei, servicekwaliteit, het waarmaken van de bedrijfsmissie, winstgroei/kostenreductie en klanttevredenheid.
Moeilijk meetbaar
Het centrale belang dat bedrijven hechten aan betere digitale competenties bestaat ondanks het feit dat sommige bedrijven hiermee nog geen zinvolle resultaten hebben behaald. 31 procent van de ondervraagden bij EMEA-organisaties geeft aan enkel neutrale of niet-meetbare voordelen te hebben behaald van hun digitale strategie. Dit probleem is met name groot in de gezondheidszorg, waar slechts 56 procent van de respondenten wereldwijd het voordeel ziet van digitale strategieën, in vergelijking met 74 procent in de retailbranche.
Om de competentiekloof te dichten, speelt it een essentiële rol. Organisaties zijn zich er bewust van dat it flexibel moet zijn; 78 procent noemt het moderniseren van it-infrastructuur en transformatie als hun belangrijkste digitale competenties voor het behalen van doelstellingen. Daarnaast kan betere communicatie en samenwerking tussen it en de rest van de organisatie (waar digitale competenties schaars kunnen zijn) de digitale performance en gebruikerservaring significant verbeteren. Een continue focus is hierbij volgens de ondervraagden onmisbaar, dit kan onder meer door het opzetten van een breed opgezet digitaal-competentiecentrum of excellence en/of het aanstellen van een chief digital officer (cdo).
Over het onderzoek
Het onderzoek betreft een deelonderzoek met de focus op de EMEA-regio. De studie komt voort uit een grootschalig onderzoek, gebaseerd op een studie onder meer dan vijfhonderd senior bedrijfs- en overheidsmanagers in Noord-Amerika en de EMEA- en APAC-regio’s. De studie concentreert zich op het bepalen van negen gedragingen en vaardigheden die organisaties helpen hun digitale prestaties te verbeteren, en uiteindelijk hun doelstellingen te behalen. Het onderzoek gaat gepaard met een assessmenttool voor digitale competenties, waarmee gebruikers de competenties en prestaties van hun organisatie kunnen vergelijken met alle respondenten.