De financiële sector helpen digitaliseren, dat was in de zomer van 2015 het uitgangspunt van co-founder en ceo Stefan Dierckx toen hij de startup The Glue boven het doopvont hield. Computable spreekt hem over zijn bedrijf.
‘Die missie is natuurlijk breed’, lacht Dierckx. ‘Al redelijk snel zijn we met ons bedrijf geëvolueerd naar een niche. Zo zijn we nu voornamelijk actief in het ondersteunen van financiële instellingen bij het opzetten van marketplaces. We zien immers al een tijdje dat er meer en meer platformen komen die buiten de bank staan, maar waar wel financiële producten worden aangeboden, met aan de achterkant vaak een bank of verzekeringsinstelling.’
Waar we dan concreet aan mogen denken? ‘Wel denk bijvoorbeeld maar aan een immobiliënwebsite, waar je via deze site gelijk een krediet kunt aanvragen, zonder dat je contact op moet nemen met de bank. Hetzelfde zie je als je bij de garage een krediet wil afsluiten voor je wagen. Zo zijn er ondertussen tientallen platformen en die ontwikkelen we met plezier, waarbij we achterliggend koppelen met de financiële instelling.’
Dierckx vertelt dat The Glue steeds meer vragen krijgt om zulke marktplaatsen te bouwen. ‘We bouwen deze marketplaces op ons eigen platform maar maken tevens gebruik van building blocks zoals bijvoorbeeld Itsme. Waarom zouden we bepaalde componenten zelf ontwikkelen als er performante oplossingen beschikbaar zijn? Zo maken we meer snelheid en zijn onze marktplaatsen sneller operationeel.’
Mee participeren en ondernemen
In principe kan elke softwareontwikkelaar een marktplaats ontwikkelen, maar Dierckx zegt dat The Glue een andere aanpak heeft. ‘Wij hebben geen klanten of leveranciers, maar partners. Elk project begeleiden we van concept tot go-to-market en spin-out. We creëren een nieuw bedrijf en stappen dus ook financieel in de nieuwe organisatie. Zo participeren we en lopen samen met onze klant de risico’s. We zitten dus in hetzelfde schuitje en hebben er alle belang bij dat deze bedrijfjes slagen.’
Een voorbeeld van zo’n spin-off is Toco, een financieel kompas voor de kmo, waarin je een volledig overzicht hebt van je financieel administratieve zaken. ‘Momenteel leggen we daar de laatste hand aan, voor een lancering in het najaar. Toco biedt een oplossing voor het gebrek aan overzicht en de wirwar aan dashboards die er momenteel zijn voor kmo’s. Je verbindt met je accountant, bank, sociaal secretariaat en krijgt onmiddellijk een inzicht in de financiële situatie van je onderneming, in één overzichtelijke cockpit. We proeven alvast ontzettend veel enthousiasme in de markt’, merkt Dierckx op.
De startup wil zijn portefeuille aan spin-offs trouwens verder uitbouwen. ‘In eerste instantie denken we op Europees niveau, maar moesten we daarbuiten opportuniteiten zien, dan laten we deze zeker niet liggen.’
Bijkomende medewerkers
Het feit dat Jurgen Ingels bij de opstart van The Glue betrokken was, legde de startup zeker geen windeieren. ‘Jurgen heeft uiteraard een groot netwerk én is een rasechte ondernemer. Vandaar ook dat we steeds meer spin-offs willen. We willen mee aan het roer zitten van bedrijven om ze met onze expertise te sturen. In juli vorig jaar wisten we nog vijf miljoen euro op te halen, dus qua funding zitten we safe. Waar we wel nood aan hebben om te blijven groeien zijn capabele medewerkers. Zowel voor onze vestiging in Diegem als Antwerpen zijn we op zoek naar goede analisten en ervaren ontwikkelaars, maar de visvijver is klein’, besluit Dierckx.