HaaS, oftewel Hardware as a Service, zijn toestellen – van netwerkapparatuur tot printers – die bedrijven gebruiken op basis van een abonnement-formule. Een cloud-model voor hardware dus. Maar is dat ook iets?
Typ ‘Software as a Service’ in op Google en je krijgt vijftien miljoen resultaten. Bij ‘Infrastructure as a Service’ zijn dat er zeven miljoen. Bij ‘Hardware as a Service’ zijn dat er slechts driehonderdduizend. Het geeft aan dat zowel de term HaaS als het model nog minder zijn ingeburgerd.
Toch is dit maar een deel van het verhaal. Want het ‘as a service’-model – waarbij een bedrijf enkel betaalt voor het gebruik en de toepassingen dus niet koopt – is ook bij hardware al een tijdje in omgang. Om te beginnen is de leasing-formule voor computers of printers allesbehalve nieuw. Alleen was dit aanvankelijk vooral een financiële constructie en moest voor de support van de toestellen aankloppen bij een managed service provider (msp).
Vier vragen over HaaS.
1. Is HaaS in opmars?
Sinds enkele jaren hebben fabrikanten en service providers een aanbod waarbij ze het ‘as a service’-model helemaal uitspelen voor hardware.
Volgens een onderzoek van Spiceworks bij 1.100 organisaties in de VS en Europa doet 48 procent aan de leasing voor een of andere vorm van hardware. Bij 24 procent gaat het om de klassieke leasing met eigen support, terwijl het bij de andere 24 procent om het HaaS-model gaat met support via een servicepartij. Spiceworks stelt ook vast dat het HaaS-model geleidelijk aan belang wint in bedrijven.
Om welke diensten gaat het dan? Vooral om bijhorende support, monitoring en patching én vervanging van toestellen (en onderdelen) bij defect. Voor password reset, securitydiensten en application en OS deployment wordt het model, volgens Spiceworks, veel minder gebruikt.
2. Voor welke hardware?
Volgens Spiceworks zijn printers en MFP’s (multifunctional printers) de voorloper van de HaaS-trend in bedrijven. 21 procent gebruikt het al. Terwijl dat percentage bij netwerkapparatuur (4 procent), pc’s en tablets (telkens 1 procent) en telefoons (3 procent) veel lager ligt.
Het relatief hoge aandeel van printers onder HaaS-formule valt historisch te verklaren. Enerzijds zijn de fabrikanten al enkele jaren geleden aan de slag gegaan met dit model. Anderzijds zijn printers niet bepaald iets waar een doorsnee it-afdeling zich mee kan of wil bezighouden.
Bij printers heeft HaaS (zie grafiek) ook veruit het hoogste aandeel als gebruikte formule bij bedrijven die reeds hardware leasen. Al zou in verhouding de groei van HaaS de komende twee jaar vooral komen van andere vormen van hardware zoals tablets, laptops of servers.
3. Welke bedrijven gebruikt het HaaS-model?
HaaS is, volgens Spiceworks, het meest ingeburgerd in retail. Dat lijkt logisch omdat deze sector zich vaak baseert op vestigingen op diverse locaties, die ook voor interne it-teams niet altijd makkelijk zijn te bereiken. 31 procent van de retailbedrijven gebruikt al HaaS, en 7 procent van hen plant het model voor de komende twee jaar.
Tegelijk zijn ook de onderwijs en financiële sector (29 procent) gebruikers van het model. Terwijl it service organisaties er (met 9 procent) het minst gebruik van maken, waarschijnlijk omdat zij zelf over voldoende resources beschikken.
4. Waarom wel of niet HaaS gebruiken?
HaaS is een kwestie van outsourcing. Het feit dat bedrijven minder tijd en mensen nodig hebben van de interne it staff wordt (met 71 procent) als de grootste troef aanzien. Terwijl 47 procent vooral een betere support als voordeel ziet. Ook snellere setup & onderhoud en minder verouderde technologie zijn belangrijke troeven (voor 43 procent van de bedrijven).
Topredenen om HaaS niet te gebruiken zijn dan weer het feit dat bedrijven zelf de adequate resources in huis hebben (56 procent). 42 procent ziet het gebrek aan controle als grootste hinderpaal, terwijl 34 procent het model te weinig kostenfficiënt vindt. Kortom, HaaS zit wel behoorlijk in de lift, al gaat die lift nu ook weer niet razendsnel.