In de eerste zes maanden van dit jaar heeft Telenet behoorlijke cijfers gedraaid. Vooral bundels als Wigo en Yugo werden gretig afgenomen. Bij de voorstelling van de resultaten gaf Telenet ook een eerste reactie op het BIPT-voorstel om de toegangsprijs tot de kabelnetwerken te verlagen en die was vernietigend.
Telenet draaide een omzet van 1,26 miljard euro in de eerste jaarhelft, een procent meer dan vorig jaar. Daarbij behaalde jet een brutowinst van 664,8 miljoen, een stijging van drie procent. Het telecombedrijf wist bijna 54.000 extra gsm-abonnees binnen te halen en 38.700 klanten te verleiden tot de aankoop van een Wigo- of Yugo-bundel, dat is de hoogste stijging sinds het derde kwartaal van 2017. Zowat 467.800 klanten hebben nu zo’n bundel.
De Mechelse kabelboer verloor wel Medialaan als huurder van zijn netwerk. Dat bedrijf (dat telecommerken als Jim Mobile en Mobile Vikings onder zijn hoede heeft) gebruikt voortaan het netwerk van Orange. Ook het aantal tv-klanten daalde, met bijna zevenduizend.
Diep ontgoocheld
Telenet zegt trouwens ‘diep ontgoocheld’ te zijn over het tariefvoorstel dat de telecom- en mediaregulatoren in België begin vorige maand op tafel legden voor de toegang tot de Telenet-kabel. ‘Wij zijn diep ontgoocheld over het huidige resultaat, dat geen rekening houdt met onze input en commentaar’, zegt ceo John Porter in het persbericht met de halfjaarcijfers.
Telenet heeft in vergelijking met de belangrijkste Europese tegenhangers de hoogste verhouding investeringen tegenover omzet, zegt het bedrijf. De prijzen ‘weerspiegelen deze inspanningen evenwel volstrekt niet en zijn niet bevorderlijk voor een investeringsvriendelijke omgeving in de toekomst.’
Onder meer Orange kijkt al langer uit naar de nieuwe prijzen, omdat het een ‘internet only’-aanbod wil lanceren. Als het voorstel van het BIPT toelaat een rendabel aanbod te lanceren, zal Orange dat zo snel mogelijk doen, klonk het vorige week.