Wat hebben Ed Sheeran, Taylor Swift en Beyoncé met elkaar gemeen? Ze behoren alle drie tot het clubje van de ‘one percenters’. Een kleine groep artiesten die de muziekwereld domineert als nooit tevoren.
Uit recent onderzoek van Princeton University bleek namelijk dat amper 1 procent van alle artiesten maar liefst 60 procent van alle opbrengsten uit de wereldwijde verkoop van concerttickets binnenrijven. In het begin van de jaren tachtig bedroeg het aandeel van deze ‘one percenters’ slechts 26 procent.
Één miljard
De verklaring ligt voor een deel bij de switch in muziekverkoop van fysieke cd’s naar downloads en vervolgens streams. De royalty’s liggen daar lager waardoor de artiesten een groter deel van hun inkomen genereren door de opbrengsten van concerten. Maar alleen de supersterren kunnen daarbij aanzienlijk hogere tarieven aanrekenen
Vorig jaar haalden de drie populairste concertreeksen – Ed Sheeran, Taylor Swift en Beyoncé met Jay-Z – ongeveer één miljard dollar aan opbrengsten uit concerttickets. Tien jaar geleden verzamelden de drie populairste tournees een gezamenlijke omzet van zeshonderd miljoen dollar. Kortom, the winner takes it all.
Zes namen in IaaS (eigenlijk drie)
Ik moest aan het onderzoek over de muziekindustrie denken toen ik het laatste cloud magic quadrant over Infrastructure as a Service (IaaS) van Gartner zag. Dat is zowat het saaiste en meest lege dat ik ooit al heb gezien. Er staan namelijk maar zes namen in, iets wat vorig jaar overigens niet anders was. Ter vergelijking: in het Gartner quadrant bi & analytics zijn dat er bijvoorbeeld meer dan twintig.
Doorgaans zijn de vier onderdelen van een Gartner quadrant flink bevolkt, in het geval van IaaS zijn dat er dus maar twee. Bij IaaS zijn er volgens Gartner dus geen ‘visionaire’ spelers en ook geen ‘challengers’. Alibaba Cloud, IBM en Oracle ziin allemaal beland in de categorie ‘nichespelers’. Naast dus de drie leiders: AWS, Microsoft en Google. Vakpublicatie The Register omschreef het eerder al als volgt: ‘Cloud is a six-horse race, and three of those have been lapped’.
Google komt opzetten
Als (bijna) alle it naar de cloud gaat, dan worden daar dus vooral drie partijen beter van. Gek genoeg is de situatie nu dan nog beter dan vorig jaar. Zo stelde Gartner dat het IaaS-aanbod van Google op een jaar tijd flink verbeterde, met name hun diensten en expertise op het gebied van data-analyse en machine learning.
Al is er bij Google, zowel intern (processen, sales-propositie,…) als extern (managed service providers), nog werk aan de winkel. Mijn oordeel: Google moet nog zakelijker worden, maar is wel goed op weg.
Los hiervan brengt het Gartner quadrant een flinke kloof in kaart tussen de grootste drie cloud aanbieders en hun (drie) belangrijkste concurrenten. En in die six-horse race lopen vijf Amerikaanse paarden mee en één Chinees.
Alternatief?
Niet iedereen is even gelukkig met deze situatie. Het bedrijf White Wire, gespecialiseerd in GDPR, privacy- en informatieveiligheid, bracht recent een publiek advies over het gebruik van Amerikaans beheerde cloudoplossingen. ‘Het gebruik van deze cloudoplossingen brengt een heel aantal risico’s met zich mee, waarbij geconcludeerd kan worden dat privacy geenszins wordt gegarandeerd’, was hun opinie.
Het advies van White Wire (waar het zelfs een persbericht voor verstuurde): ‘Sla geen bijzondere categorie persoonsgegevens, zoals medische of strafrechtelijke data, op in dergelijke cloudoplossingen. Ga op zoek naar alternatieven.’
Alleen liggen die cloud-alternatieven niet echt voor de hand. Toch zeker niet in dit quadrant.