Proximus en Telenet (respectievelijk op de vierde en achtste plaats) zijn bij de tien meest waardevolle merken in België. Dat onderzocht het merkadviesbureau Brand Finance. Bankverzekeraar KBC is de nummer één.
Bijna vierenhalf miljard euro, dat is het merk KBC volgens Brand Finance waard. Het bedrag slaat op de geldsom die KBC zou krijgen indien het zijn merk aan een ander bedrijf in licentie zou geven. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de financiële performantie van het bedrijf, maar ook naar duurzaamheid en de ‘emotionele connectie’ met consumenten.
In de top-10 staan ook twee telecommerken. Proximus staat net als vorig jaar op vier met een merkwaarde van iets meer dan twee miljard. Op acht volgt Telenet (dat ook status-quo blijft) met 1,1 miljard.
De 1,8 miljard van Proximus is negen procent minder dan vorig jaar. Net zoals veel andere telecommerken moet Proximus opboksen tegen toegenomen commoditisering van zijn diensten, zegt Brand Finance. De invoering van nieuwe technologieën zoals 5G, vragen ook stevige investeringen die wegen op de geldkas.