Vandaag de dag is data het meest kostbare dat er is en heeft daarmee olie van de troon gestoten. Naast giganten in data zoals Alphabet (Google), Facebook, Microsoft en Amazon, zien we ook kleinere pogingen die succesvol blijken in verschillende sectoren. In hr zijn dat onder meer LinkedIn, Indeed en online marktplaats voor vastgoed Airbnb.
Uit eigen onderzoek blijkt dat data-driven marketing oplossingen sneller en effectiever werken dan klassieke pogingen. Het conversiepercentage ligt tussen de 60 en 70 procent. Snelle en mobiele oplossingen verbeteren de conversie met 4, 15 of soms zelfs 30 procent!
Een dergelijke dominantie heeft ertoe geleid dat technische reuzen worden afgebroken, zoals ook bij Standard Oil (ESSO) in het begin van de twintigste eeuw het geval was. Velen hebben in het verleden tegen dergelijke drastische acties gepleit. Grootte alleen is echter geen misdaad. Het succes van deze reuzen is namelijk gunstig geweest voor de consument. Weinigen willen leven zonder de zoekmachine van Google, de snelle levering van Amazon of de nieuwsfeed van Facebook.
Dit soort bedrijven wekken ook geen argwaan wanneer standaard anti-trusttests worden toegepast zodat de concurrentie wordt uitgeschakeld. Veel van hun diensten zijn verre van aantrekkelijk voor de consument, want gebruikers betalen door nog meer gegevens aan te leveren. Houd daarbij rekening met offline rivalen en daardoor zien hun marktaandelen er minder verontrustend uit. Bovendien suggereert de opkomst van starters – zoals Snapchat, TikTok – dat nieuwkomers nog steeds golven kunnen maken.
Snelheid en gebruiksvriendelijkheid
Dit zien we ook terug in de Belgische markt. In verschillende sectoren wordt dit zichtbaar in allerlei nieuwe initiatieven – zoals de vastgoedsector – waar geld wordt verdiend door Immoscoop, Realo en Propenda met hun snelle websites en mobiele applicaties. Daarmee hebben ze op korte termijn het vertrouwen gekregen van zowel bezoekers als zoekmachines. Snelheid is de kern van gebruiksvriendelijkheid en het succes van elke online applicatie is snelheid. Het is dan daarom geen geheim dat websites en mobiele applicaties data verzamelen.
Wie zegt: we later optimaliseren, heeft voorgoed verloren, want de gebruiker staat in alles op de eerste plaats. De meeste gebruikers bezitten over een smartphone bij internetgebruik en daarin staat mobiele snelheid voorop. Natuurlijk mag men dergelijke innovaties als automatische aanbevelingen en slimme marketingstrategieën zoals Growth Hacking niet uitsluiten, maar uiteindelijk zijn ook deze allen gebaseerd op het verzamelen van data.
De snelheid en bruikbaarheid op mobiele apparaten is de kern van succes in het wereldwijde web en mobiele applicaties. Het gaat echter niet alleen over snelheid van een hardware server, maar juist ook over de uitvoerbaarheid van code in uw browser. Overigens geldt dit ook voor optimalisaties die uw code makkelijk leesbaar maken in apparaten en webbrowsers.
Investeren in data-driven marketing is winstgevend
Op deze manier worden – naar mijn mening – investeringen in applicaties of automatiseringen in data-driven marketing winstgevend. Dit geldt ook voor ondersteunende nieuwe media en analyses die voortdurend worden uitgevoerd. Daarnaast hebben investeringen in innovaties – die snelheid van nieuwe of bestaande applicaties garanderen – het meeste kans op succes in ict-wereld.