Verzenders en transporteurs met elkaar verbinden, dat is de focus bij de startup TransApp. Met hun platform brengen ze beide partijen online met elkaar in contact, zodat er heel wat kostbare tijd gewonnen wordt. Computable spreekt met founder Frederik Fort over het bedrijf.
Dagelijks vinden er heel wat transporten plaats en daar komt achter de schermen heel wat bij kijken. ‘Met ons platform TransApp verbinden we de verzender en transporteurs met elkaar. Na registratie kan de verzender het laad- en losadres ingeven, het aantal goederen en de randvoorwaarden. Vervolgens heeft hij twee opties. Hij kan het transport toewijzen aan een aangesloten transporteur op basis van de geïmporteerde prijzen of hij kan de opdracht in een veiling gaan plaatsen, waarbij transporteurs op basis van parameters kunnen bieden op het transport. Deze transporteurs krijgen een berichtje wanneer het om een vracht gaat, die binnen de door hen ingestelde parameters valt. Het staat dat transporteurs dan vrij om een offerte in te dienen en de geldigheidsduur mee te geven. Dit gebeurt volledig online’, geeft Fort mee.
Ambachtelijk
Het idee van TransApp ontstond toen Fort in contact kwam met een vriend met tien jaar ervaring in software. ‘Zelf had ik meer dan vijftien jaar ervaring in logistiek en ik merkte dat er vraag was vanuit de verzenders naar een online oplossing. Ondertussen zitten we aan een 55-tal verzenders en 65 transporteurs. De verzenders situeren zich in België, terwijl we de transporteurs op internationaal niveau proberen binnen te halen. Het gaat dan voorlopig om vrachten die van of naar België moeten.’
De startup werd op 6 mei dit jaar opgestart, maar er werd al langere tijd aan gewerkt. ‘We zijn al wel twee jaar aan het programmeren. Het platform is namelijk van nul gebouwd. We hebben in eerste instantie alles op papier uitgetekend, wat evolueerde naar Paint. Vervolgens is alles effectief geprogrammeerd. Ambachtelijk, maar het werkte voor ons’, lacht de founder.
Totaaloplossing
Hoewel er concurrenten zijn, biedt er voorlopig niemand de totaaloplossing van TransApp, meent de founder. ‘We hebben een aantal unieke features, zoals de koppeling met het betalingsplatform Mangopay, waarderingen en informatieuitwisseling. Zo hebben de transporteurs zekerheid van betaling. Bovendien kunnen prijzen transparant en snel vergeleken worden. Je bespaart heel wat tijd omdat je de tarieven van heel wat transporteurs kunt consulteren. Voor de transporteurs betekent TransApp dat ze sneller vrachten vinden, hun transporten kunnen optimaliseren is dat dan ook beter voor het milieu. De vrachtwagens zitten immers voller, waardoor er minder vrachtwagens nodig zijn’, zegt Fort.
Leren van de markt
Hoewel het aantal gebruikers snel stijgt, moet Fort toch nog heel wat gebruikers begeleiden. ‘Omdat we nog uniek zijn, moet ik heel wat klanten nog overtuigen. Bovendien zijn we nog elke dag bezig met het oplossen van kleine zaken en het aanpassen van het platform aan de noden van de gebruikers. We leren nog volop van de markt. Omdat we zelf over twee programmeurs beschikken kunnen we kort op de bal spelen. In de toekomst moeten daar nog zeker mensen bij. Binnen nu en vier jaar mikken we immers op 3.250 verzenders, een gemiddelde van twintig transporten per verzender en een gemiddelde transportprijs van negentig euro per zending. Cijfers die ondertussen waarschijnlijk al weer wat achterhaald zijn door de praktijk.’
Pijplijn
Nu het product op de markt is, wil de startup binnen vier jaar flinke stappen zetten. ‘Ons businessplan is geschreven op vier jaar en dan hopen we het platform winstgevend te hebben. Ons verdienmodel zit in een commissie op het transport, we vragen geen abonnementskosten.’
In de toekomst wil TransApp in ieder geval nog meer oplossingen bieden. ‘Momenteel focussen we op baantransport en kmo’s, maar we kijken ook naar andere transportvormen zoals binnenvaart, treinen enzovoorts. Momenteel merken we dat we het makkelijker hebben om transporteurs dan verzenders aan te trekken. We bekijken ook de optie om transporteurs vrachten te laten uitwisselen, in alle transparantie. Je merkt het, nog genoeg werk op de plank’, besluit Fort.