Beknibbelen op software engineers en ontwikkelaars kan zware gevolgen hebben. Mooi voorbeeld is Boeing. Zware besparingen, ook bij hun it- en technisch talent, bleven niet zonder gevolgen. Softwareontwikkeling is geen bull shit job.
It-problemen kunnen zware gevolgen hebben. Denk aan de erp-projecten bij Lidl of Etap. Denk aan het Retibo-project van De Lijn. Of aan de recente security-problemen bij Asco.
Bij dit rijtje hoort ook Boeing. De softwareproblemen met de Boeing 737 Max hadden twee crashes tot gevolg. Die kostten aan 346 mensen het leven. En nog lijkt het einde niet in zicht. Deze week bevestigde dat Boeing de 737 Max-toestellen zeker nog tot november aan de grond blijven. Of de toestellen daarna wel weer de lucht in kunnen is nog onduidelijk.
Crash
Volgens een analyse van Bloomberg/Business Week zijn de problemen bij Boeing grotendeels te wijten aan de aanpak van hun ceo, die ruim drie jaar geleden aan de macht kwam. Er kwamen strengere prijsafspraken met leveranciers, het personeelsbestand moest met ongeveer 7 procent naar omlaag en de ingenieurs werden aan banden gelegd.
Vooral dat laatste bleek nefast. De engineering manager van fuel systems voor de 737 Max, die onlangs met pensioen ging, vindt alvast dat zijn maatschappij er de laatste jaren een verkeerde houding op na heeft gehouden. Al te vaak werd, volgens hem, veiligheid opgeofferd voor winst.
Voormalige Boeing-engineers bevestigen dat de meedogenloze kostenbesparingen invraten op de veiligheid. De prioriteiten van het bedrijf kregen hun weerslag in jaarlijkse prestatiebeoordelingen. Daarin werden ingenieurs deels beoordeeld op basis van hoeveel hun ontwerpen hadden gekost.
Concurreren met Apple
Ook al ontkent het bedrijf dat het de veiligheid op het tweede plan heeft gezet, toch klinkt het geluid vaak hetzelfde. En dat is dat Boeing iets teveel aandacht besteedde aan hun financiële prestaties.
‘Vele jaren concurreerde Boeing met Airbus en andere producenten voor luchtvaartklanten, op basis van de prestaties van haar producten. Maar intussen concurreert Boeing voor investeerders met Exxon en Apple’, zo schreef een vakbondsafgevaardigde onlangs in een open brief.
Of hoe de prestaties van het vliegtuig ondergeschikt waren aan die van de beurs. Outsourcing gebeurde vooral uit kostenoverwegingen. Op de beursgrafiek toonde het alvast fraai. ‘Van 2000 tot begin dit jaar jaar groeide de aandelenkoers van Boeing van 44 dollar tot een piek van 440 dollar. Dit was vlak voor de crash van afgelopen maart’, liet een vakbondsafgevaardigde van Boeing weten. Intussen zijn de aandelen gezakt tot 360 dollar.
Bull shit jobs
Jaar na jaar werden er bij Boeing mensen ontslagen. Ook engineers en software-experts. Ik moest terugdenken aan het boek ‘Bull shit jobs’ van David Graeber. Volgens deze auteur zijn veel banen bull shit jobs of ‘onzinbanen’: van administratie, ondernemingsrecht tot pr. En worden echte jobs onderschat.
Graeber stelt vast dat het huidig systeem niet efficiënt werkt. ‘Terwijl grote bedrijven zich bezighouden met meedogenloze afslankrondes, komen de ontslagen en zwaardere arbeidslasten steevast neer op de klasse die toch al dingen maakt, vervoert, herstelt en onderhoudt’, schrijft hij in zijn boek. ‘Terwijl het aantal betaalde pennenlikkers alleen maar lijkt toe te nemen.’
Softwareontwikkeling en -testing zijn geen bull shit jobs: ze kunnen veel geld opleveren en levens redden. Every business is a software business. Er al te zwaar op besparen heeft zware gevolgen. Dat zullen ze bij Boeing intussen misschien ook wel beseffen.