Het duurt nog zo’n achttien tot twintig maanden tot de integratie tussen NTT Communications, NTT Security en Dimension Data helemaal rond is. Dat vertelt NTT Global-ceo Jason Goodall in een gesprek aan Computable. Een eerste belangrijke stap, de consolidatie van de business in de diverse landen, vindt begin oktober plaats.
Het samensmelten van de drie entiteiten van de Japanse telecomreus NTT creëert een groep van liefst 43.000 werknemers met een omzet van elf miljard dollar, omgerekend zo’n 9,7 miljard euro.
‘Als we alles optellen brengen we zo’n 28 bedrijven bij elkaar,’ aldus Jason Goodall, die al een kwarteeuw Dimension Data achter de rug heeft. Het is geen toeval dat deze gewezen financieel directeur (chief financial officer, cfo) voortaan de groep onder de naam NTT Global gaat leiden. Dimension Data staat, of liever stond, voor een omzet van acht miljard dollar voor het gros van de inkomsten.
Meer koopkracht
Toch is de integratie niet zo eenvoudig. In het verleden zijn er weinig voorbeelden van een geslaagde fusie tussen een telecombedrijf en een integrator. ‘Dat klopt’, geeft Jason Goodall toe. ‘Een telco is erg centralistisch georiënteerd, terwijl een integrator dicht bij de klant zit. Omdat wij als integrator de overhand hebben kunnen we de integratie tot een goed eind brengen.’
Uiteraard moet de fusie voor besparingen zorgen in algemene diensten, maar naar verwachting zullen er weinig ontslagen vallen. Vaak slaagt men er zelfs niet in om voldoende ict-medewerkers aan te trekken. Bezuinigingen komen er vooral van de ‘buying power’, waarbij leveranciers scherpere prijzen moeten leveren.
Eerste mijlpaal
De backoffice moet gemoderniseerd worden. Zo beschikt NTT Global over 28 diverse erp-systemen en twintig systemen voor personeelszaken (human resources, hr). En ook het platform van NTT Security moet geïntegreerd aangeboden worden. Dat zal naar verwachting zo’n achttien tot twintig maanden duren.
Op één oktober dit jaar, het begin van het nieuwe boekjaar voor de organisatie, wordt een eerste mijlpaal bereikt. Dan wordt de business in de diverse landen geconsolideerd. Ook voor de country managers wordt dit een datum om naar uit te kijken, want het is nog lang niet zeker of ze in de nieuwe groep hun job zullen behouden.
De topman maakt zich ook sterk dat de verschillende bedrijfsculturen geen problemen moeten opleveren. ‘Wij zitten in een industrie waarbij verandering nu eenmaal een constante is.’
Innovatie
Met een moederbedrijf NTT dat liefst 3,6 miljard dollar uitgeeft aan onderzoek en ontwikkeling, staat NTT Global alvast voor een innovatieve groep. NTT wil absoluut de komende jaren een Nobelprijswinnaar in z’n rangen. Dat kan als prestatie-indicator (key performance indicator, kpi) tellen.
Het moederbedrijf heeft in Silicon Valley ook een fonds van vijfhonderd miljoen dollar opgericht om te investeren in startups en vooral om de technologie te kunnen integreren.
Tour De France
De naam Dimension Data verdwijnt en maakt sinds 1 juli plaats voor NTT Global. Dit lijkt marketinggewijs niet evident omdat het wielerteam Dimension Data nog steeds meedraait in de Tour De France. Het wijzigen van de naam van de wielerploeg naar NTT bleek echter een te dure zaak. Vanaf volgend seizoen zullen de renners dan wel onder de NTT-vlag rijden.
NTT heeft zonet ook met ASO, dat de Tour organiseert, een nieuw contract tot 2024 afgesloten om alle data voor de wielerronde te blijven verzorgen.
Het was dan ook geen toeval dat Jason Goodall in Brussel opdook bij Le Grand Depart. Een jump start voor NTT Global.