Een website moet altijd toegankelijk zijn, anders bestaat de kans dat je business mist. Toch controleert niet elk bedrijf dit consequent. Startup Oh Dear! ontwikkelde hier een waterdichte oplossing voor. Wij spraken met co-founder Mattias Geniar over de onderneming en de ontwikkelingen.
Geregeld bevatten websites pagina’s die niet (meer) werken, maar vaak weten bedrijven dat niet. ‘Met onze tool monitoren we websites, waardoor je de zekerheid krijgt dat je website altijd bereikbaar is en geen kapotte links bevat. Daarin willen we verder gaan dan andere oplossingen die momenteel op de markt zijn’, geeft Geniar aan.
Samen met Freek Van der Herten, startte hij de onderneming op. ‘Samen hadden we al jaren ervaring in de development- en systeemadministrator-wereld. We hebben een unieke kijk op de noden van gebruikers en hadden ook het gevoel over de skills te beschikken om hierop in te spelen. Niet veel later zag Oh Dear! het levenslicht. We zijn gestart in januari 2018, terwijl we in maart van dit jaar live gingen. Momenteel hebben we nog geen bijkomende medewerkers, maar we zijn al wel sinds dag één winstgevend en groeien stevig qua klantenaantal.’
Verder dan de concurrentie
De startup groeit jaarlijks meer dan 50 procent en wil die groei nog wel even blijven volhouden. ‘We willen blijven investeren in nieuwe features en tools waar onze gebruikers nood aan hebben. Met Oh Dear! gaan we een stuk verder dan de concurrentie. Zo graven we dieper dan de homepage. De hele site wordt gecontroleerd op foute links en niet-werkende pagina’s en daar krijg je heel snel een melding van.’
Bovendien biedt de startup een check op het vlak van https-certificering, vult Geniar aan. ‘We meten de vervaldatum van het ssl-certificaat en houden de klant op de hoogte. Wij meten alles wat er kan misgaan en zorgen dat de sites piekfijn werken. Hierdoor krijgen onze klanten een totaalbeeld van de werking van de site, in één handige interface. De klant kiest zelf hoe hij meldingen wil binnenkrijgen, dit kan via mail, sms, Slack, Discord, webhooks, api, enzovoorts.’
Momenteel lijkt geen enkele concurrent van Oh Dear! al even ver te staan. ‘Pingdom, Uptime Robot, … We hebben heel wat concurrenten, maar die meten niet zoveel als wij. Al onze tooling maakt gebruik van open source-technologie. Onze servers draaien op Linux (CentOS + Ubuntu), de hele stack draait op PHP & Laravel met een MySQL backend en Redis caching & queueing.’
Werken aan bekendheid
Oh Dear! werkt als SaaS met een maandelijkse fee, gebaseerd op de hoeveelheid sites die je wil monitoren. ‘We zijn stevig aan het groeien, maar we moeten nog aan onze bekendheid werken. Onze tool staat er, maar moet nog meer ingeburgerd geraken. Daarbij blijven we ook werken aan nieuwigheden. Eén van de volgende zaken die gelanceerd worden zijn performance monitoring & alerting. Zo zien we meteen als je site plots trager is en sturen we je een waarschuwing. Daarnaast werken we aan het implementeren van een
statuspagina, zodat de sites die we monitoren ons meteen ook als publieke statuspagina kunnen gebruiken’ besluit Geniar.