Telecombedrijf KPN verkoopt zijn internationale netwerk aan het Amerikaanse GTT Communications. Het gaat om glasvezel en point of presence (pop) in 21 landen. Dit wordt aan GTT verkocht voor vijftig miljoen euro.
De overname past in KPN’s strategie van vereenvoudiging. Het gebruikt de financiële opbrengsten om de operationele en financiële flexibiliteit te vergroten. KPN blijft na de verkoop nog wel internationale diensten aan zijn Nederlandse klanten bieden. Het heeft hiervoor een service-overeenkomst getekend met GTT om zo de continuïteit of internationale netwerkdiensten aan zijn klanten te kunnen waarborgen.
GTT Communications is een Amerikaanse aanbieder van zakelijke clouddiensten. Het beschikt over een wereldwijd Tier1 IP-netwerk levert zijn diensten aan (intern)nationale ondernemingen, overheden, universiteiten en telecomoperators. De organisatie is actief in de VS, Europa en Azië. In de Benelux beschikt het over kantoren in Brussel en Schiphol-Rijk.
De Amerikaanse organisatie heeft een enorme lijst aan overnames achter de rug, waaronder het Nederlandse Custom Connect en glasvezelaanbieder Interoute voor 1,9 miljard dollar.