Het automatiseren van de administratieve processen in it-bedrijven, daar draait het bij Goolash om. Denk aan het vereenvoudiging van het kopen en verkopen van Microsoft- en Google-licenties of de licenties van meerdere antiviruspakketten. Op die manier verlaagt de startup de administratieve werkdruk van klanten en worden fouten voorkomen. Wij spreken Jef Bogaerts, de founder van Goolash.
‘We zijn actief in een niche van een niche’, geeft Bogaerts aan. ‘De administratie die ik als eigenaar van een it-bedrijf ervaar, probeer ik te automatiseren voor andere bedrijven.’ Hij laat weten dat het aankopen van een licentie vaak een technische en manuele handeling is. ‘De licentie wordt aangekocht en vervolgens moet dit in een erp-pakket komen, dan komt er een factuur en moet dit naar de boekhouding. Dit zijn stappen waarbij veel kan mislopen en waar heel wat tijd aan gespendeerd wordt. Het stuk tussen de technische medewerker en facturatie pakken wij aan. Zo besparen we geld voor onze klanten, houden zij hun eindklanten tevreden en loopt alles gestroomlijnd.’
Om de administratieve processen te stroomlijnen, koppelt Goolash verschillende pakketten aan elkaar. ‘Onze belangrijkste partner is vandaag Microsoft, waarbij onze klanten hun licenties kopen bij hun distributeur en wij rechtstreeks bij Microsoft gaan kijken wat er is aangekocht door welke klant en dat steken we in het juiste erp-pakket bij het it-bedrijf. Net zo goed koppelen we met Google. Sinds kort hebben we ook een rechtstreekse koppeling met Teamleader en we hebben al langer een koppeling met Datto’s Autotask PSA’, zegt Bogaerts.
Belgisch verhaal
Het oorspronkelijke idee van Goolash dateert uit 2016. ‘Dat idee is blijven hangen en in 2017 hebben we vervolgens Goolash opgericht. Dit naast mijn bestaande it-bedrijf Cavere. Daar hebben we trouwens alles ook uitgetest, waardoor we de nodige ervaring konden opdoen. We zijn begonnen met Google en lieten de licenties automatisch in het erp-pakket lopen. Het merendeel van de bedrijven werkt echter nog steeds met Microsoft en daarom focussen we ook daarop. We willen Microsoft-partners een oplossing bieden.’
Dat er nood is aan de oplossing van Goolash, is de founder wel duidelijk. ‘Enkele van de top vijf bedrijven in it in België hebben ons al gecontacteerd om een demo te krijgen. Het leeft in de markt. Daarbij wil ik duidelijk meegeven dat we geen licenties verkopen, maar enkel en alleen de workflow vereenvoudigen. Momenteel is het nog een Belgisch verhaal, maar wekelijks geven we wel een demo ergens in de wereld. We weten dat we goed zitten, maar dat we nog hard moeten werken aan onze marketing. We zijn it’ers, maar beseffen dat we om snel te groeien ook nood hebben aan meer bekendheid. We zijn ambitieus en zouden sneller kunnen schakelen als we meer middelen hebben. Bijkomende financiering staat dan ook op de radar’, werpt Bogaerts een blik op de nabije toekomst.
Processen binnen it-bedrijf
De startup heeft een voorsprong op de concurrentie. ‘Het grote voordeel dat wij hebben is dat we met heel veel pakketten en partners kunnen koppelen. Ook prijstechnisch zitten we scherp en aan de onderkant van de markt. Bovendien doen we zowel Microsoft als Google, wat uitzonderlijk is. We kijken ook al verder en willen ook koppelen met alle pakketten waar it-bedrijven beroep op doen. We kennen de business van binnenuit en dat is een voordeel. We hebben iets unieks in handen, maar mogen niet blijven stilstaan. Wij connecteren met iedere distributeur en met de fabrikant, bovendien zorgen we niet voor een lock-in en eens de koppeling ligt, heb je er geen omkijken meer naar. Reken maar dat dat stevige troeven zijn.’
Volgens Bogaerts gaat het hier om extra tools die het leven van een it-bedrijf vereenvoudigen. ‘Daar draait het uiteindelijk om bij ons. Dat en dat we de communicatie tussen technische en administratieve medewerkers willen stroomlijnen.’