Grote techgiganten als Salesforce en Google investeerden onlangs fors in tools voor business intelligentie (bi). Salesforce nam Tableau over voor 15,7 miljard dollar en Google kocht Looker voor 2,6 miljard dollar. De overnames zijn het sprekende bewijs: business intelligence is nu echt interessant.
Het is algemeen bekend dat bedrijven die analytics en bi-tools gebruiken gemiddeld beter scoren in hun branche. Deze informatie is niet nieuw, dus is de meest prangende vraag: waarom investeren Salesforce en Google juist nú in bi?
Tableau en Salesforce
Tableau groeide de afgelopen jaren flink. Het is dus logisch dat ze op zoek waren naar de volgende stap om de markt tevreden te stellen. Voor dit soort software-bedrijven, met een jaaromzet van meer dan een miljard dollar, betekent die volgende stap meestal het maken van nieuwe producten. Voor Tableau leverde dit een groot probleem op, want met de beoogde nieuwe producten, zoals op het gebied van data-preparatie, zouden ze zich in het vaarwater van andere partijen begeven. Partijen waarmee ze al jaren zaken doen, werden concurrenten. Evolutie van het product was een lastige kwestie, dus voor Salesforce een mooi moment om aan te kloppen.
De bekende crm-gigant geeft al jaren de indruk dat het een uitgebreid en meer generalistisch aanbod wil leveren. Ondanks de pogingen om de data-markt te betreden, wordt Salesforce vaak niet gezien als rechtmatige specialist op dit gebied. Een acquisitie zoals die van Tableau is een uitstekende manier om voet tussen de deur te krijgen.
Looker en Google
Ook Google liet van zich horen. Met de overname van Looker geeft Google twee belangrijke signalen af. Een softwaregigant moet een complete reeks aan diensten aanbieden en analytics zijn een absolute must voor bedrijven.
Google Cloud leverde niet het verwachte verkoopsucces. Ondertussen speelt zich een interessant fenomeen af: Microsoft gebruikt met succes PowerBI om klanten aan te trekken voor de Azure-cloud. Met de overname van Looker zet Google dezelfde strategie in. Looker wordt ingezet als de aanbieding om meer bedrijven voor hun cloud aan te trekken. Immers, alles gaat over de cloud. Dat is waar het grote geld zit.
Derde cyclus bi
De overnames van zowel Looker als Tableau betekenen het einde van de cyclus van tweede generatie bi-tools. De software heeft zichzelf bewezen en de limiet bereikt. De eerste cyclus werd afgesloten in 2007, met de acquisitie van Cognos door IBM, Hyperion door Oracle en Business Object door SAP. Mensen dachten toen dat ‘het spel’ afgelopen was. It-afdelingen gaven fortuinen uit om data te bezitten en te beheren.
Bedrijven als Tableau en Qlik vonden een nieuwe manier om bedrijfsdata te ontsluiten: ‘self-service bi’. Data-analisten en -experts konden de gegevens nu zelf analyseren en belangrijke inzichten leveren, zonder daarbij te hoeven aankloppen bij de it-afdeling.
Voor eindgebruikers is deze data vaak nog steeds niet direct bruikbaar. Denk hierbij aan marketeers, hr-verantwoordelijke of financiële medewerkers met weinig kennis van data-analyse. Volgens mij staan we nu aan het begin van een derde cyclus bi-tools. Ditmaal gericht op de eindgebruiker: data storytelling. Dit maakt door middel van visualisaties de informatie zowel toegankelijk voor alle medewerkers als toepasbaar in verschillende afdelingen. Door lezen van de ‘data stories’ nemen medewerkers slimmere beslissingen, zonder dat ze hiervoor diepgaande kennis nodig hebben.
Wat zullen Salesforce en Google ondernemen op dit gebied? Ik ben benieuwd!