De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA (Federal Aviations Authority) heeft wederom een softwareprobleem gevonden bij de Boeing 737 Max. Het zou gaan om een fout bij de microprocessoren die het toestel als het ware naar beneden drukt.
Het nieuwe mankement werd vorige week ontdekt bij een test in de simulator. Een fout in het systeem zou het toestel als het ware naar beneden duwen, aldus CNN. Tijdens het testen was het voor de piloten moeilijk om binnen enkele seconden het vliegtuig weer omhoog te krijgen. Dit is volgens bronnen een ongekend risico.
Ingenieurs van Boeing zijn nu bezig het probleem op te lossen, wat leidt tot een vertraging in de certificering van het toestel. Volgens dezelfde bronnen proberen de ingenieurs te kijken of het microprocessor-probleem is weg te nemen door de software te herprogrammeren. Een andere mogelijke oplossing die ze onderzoeken is het vervangen van de microprocessoren bij alle 737 Max-toestellen. Ook de training van de piloten wordt mogelijk aangepast, met onder meer een uitvoerigere training in de simulatie-capsule.
Autonoom systeem blijkt gevaarlijk
Het Amerikaanse Boeing werkt aan een nieuwe software voor het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). MCAS is een systeem dat ingrijpt wanneer de ‘invalshoek’ (angle of attack) van het vliegtuig verkeerd is. Het grijpt autonoom in en duwt de neus van het vliegtuig naar beneden. Bij de ongevallen met de Boeing 737 Max in Indonesië en Ethiopië zou er een probleem geweest zijn met de sensor die MCAS aanstuurt. Het systeem greep bij beide gevallen in terwijl dat niet nodig was.
Toestellen blijven aan de grond
De nu ontdekte fout betekent mogelijk dat de 737 MAX-toestellen nog langer aan de grond worden gehouden. Eerder was aangekondigd dat de aanpassingen eind deze maand konden worden goedgekeurd, waarna testvluchten zouden kunnen beginnen. De FAA eist nu dat eerst ook het nieuwe probleem wordt aangepakt.
De Amerikaanse vliegtuigmaker heeft laten weten zich te kunnen vinden in de nieuwe eis van de FAA en dat er al wordt gewerkt aan een oplossing. Boeing-baas Dennis Muilenberg zei gisteren dat de eerste vluchten met het toestel mogelijk tegen het einde van de zomer weer plaatsvinden.