De beursgang in New York van Slack was een schot in de roos. Het aandeel schoot bijna vijftig procent procent hoger. Maar kan Slack niet alleen op de beurs-, maar ook de werkvloer het verschil maken? De concurrentie met Microsoft is alvast pittig.
Zoals het een hip techbedrijf betaamt, is ook het ontstaan van Slack opmerkelijk. Het bedrijf heeft zijn oorsprong in het interne chatsysteem dat gameontwikkelaars gebruikten. Vandaag is Slack een snelgroeiende chatapp voor bedrijven met tien miljoen gebruikers, zowel gratis als betalend. Het Amerikaanse agency Single Grain omschreef Slack als de snelst groeiende business-app ooit.
Troeven
Wat drijft dit succes? Eigenlijk onze overvolle mailbox. Slack heeft als grote troef dat je, in tegenstelling tot mail, een vrij goed overzicht hebt op alle berichten en conversaties. Daarnaast is er de integratie met ruim 1.500 andere business-apps zoals Dropbox, Google Drive en OneDrive. Ook niet onbelangrijk: klanten kunnen er ook hun eigen toepassingen aan linken. Op die manier wordt Slack al snel een centrale communicatie-backbone.
Kmo’s
Hoe zit dat in ons land? Een kleine rondvraag van De Tijd bij Belgische beursgenoteerde bedrijven leert dat sommige teams van Telenet, Colruyt en Barco Slack gebruiken. Bijna even vaak blijkt concurrent Microsoft Teams de gebruikte communicatietool, zoals bij Proximus.
Vaak situeert Slack zich op het niveau van individuele afdelingen. Al gebruiken ook kmo’s Slack.
‘We zijn met een kleine dertig mensen en ze maken zonder uitzondering actief gebruik van Slack. We werken met meerdere workspaces, waarvan we sommige met mensen van buiten delen’, aldus de Nederlandse uitgever Frank Janssen van Frankwatching, die al geruime tijd Slack gebruikt. ‘Ik schat dat we door Slack tien tot twintig procent minder e-mailverkeer hebben en dat er juist meer intern wordt gedeeld.’
Marktaandelen
In een enquête van de it-marktplaats Spiceworks bij negenhonderd it-verantwoordelijken in de VS en Europa zitten de marktaandelen er zo uit: Skype for Business (44 procent) en Teams (21 procent), beide van Microsoft, en dan Slack (vijftien procent). Google Hangouts haalt elf procent en Facebook Workplace een procent.
Maar ook de evolutie is interessant: terwijl de toename van Slack op twee jaar van dertien naar vijftien procent ging, steeg het (recente) Teams in dezelfde periode van drie naar 21 procent.
Toekomst
Microsoft lijkt met Teams alvast een streepje voor te hebben. Met dank aan de 155 miljoen gebruikers van Office 365. Bovendien lijkt de groei van Teams nog niet gestopt. Bedrijven moeten niet extra betalen voor Teams, terwijl Slack maandelijks 6,67 dollar aanrekent per (actieve) gebruiker op basis van een jaarlijks contract.
Slack biedt wel een gratis versie aan, maar die heeft (uiteraard) zijn beperkingen. Je kan er enkel in de 10.000 jongste berichten zoeken, slechts tien apps mee integreren en maar vijf gigabytes opslaan.
Het wordt dus nog een hele uitdaging voor Slack om tegen Microsoft op te boksen. Al zal dat de beurspret er niet minder op maken. En bovendien: niet elk bedrijf gaat in zee met Microsoft.