De Vlaamse overheid heeft in 2018 en ook dit jaar vier miljoen euro uitgetrokken om alle steden en gemeenten, groot én klein (sic), de kans te geven slim aan de slag te gaan met smart city-toepassingen. Het gaat om slim parkeren, gezondheidzorg op afstand, efficiënt energiegebruik en andere innovatieve applicaties.
Maar waarom blijft Vlaanderen, zoals Bruno Segers, vandaag ceo van het advocatenplatform, het graag zegt, investeren in ‘digitale koterij’? Waarom moet alles telkens opnieuw uitgevonden worden? Waarom zoveel versnippering? Waarom kunnen we niet leren, delen liefst van en met elkaar.
Segers verwijst naar Telenet waar destijds inderdaad in een visionaire beweging alle kabelnetten samengevoegd werden en terecht haalt hij een Smart Flanders-droom op. Kunnen we dan niet werk maken van een Vlaams Software Platform (VSP) dat een katalysator kan zijn voor alle steden en gemeenten in plaats van kruimels weg te geven en iedereen maar wat te laten aanmodderen.
Imec
En nee, dat Vlaams Software Platform hoeft niet in de schoot van Imec geschoven te worden. Imec krijgt al zowat honderd miljoen euro Vlaamse subsidies (een vijfde van de omzet) waarmee het know-how verkoopt aan de Intels en Samsungs van deze wereld.
Dat platform is te initiëren door de nieuwe minister-president waarmee hij Vlaanderen dan toch op de kaart kan zetten. Vorige week werd bekend dat België pas op de twaalfde stek staat als het gaat om digitale overheidsdiensten. Vorig jaar werd er amper vooruitgang geboekt.
Vlaanderen heeft onlangs ook nog eens dertig miljoen euro uitgeschreven voor kunstmatige intelligentie (ai). Ter vergelijking: in Frankrijk zet president Macron jaarlijks 330 miljoen euro uit. Een groot deel van die Vlaamse subsidies gaan alweer naar Imec.
Geen taboe
De uitwerking van de uitrol van digitale meters is een rommeltje geworden en zal wellicht afgevoerd worden. En zo blijven we maar aanmodderen, versplinterd, zonder visie, ook al omdat de 4.500 werknemers van Fluvius putten moeten kunnen blijven graven. Een op die graftombes komen er dan digitale kotjes. Eentje voor dit en eentje voor dat en eentje voor een ander.
Laat ons daar toch es komaf mee maken. Weg met die digitale koterij. De enige die er beter van worden, zijn inderdaad Apple, Facebook, Google en andere techgiganten. Die pompen onze data leeg, vermarkten het en worden steeds machtiger. Laat ons het heft in eigen hand nemen en een visie in de markt zetten, zonder taboes en vol ambitie en goesting. Het is vijf voor twaalf.