Ethel noemt zich een legal tech & design agency. Enkele maanden geleden hielden de drie co-founders de startup boven het doopvont. Het drietal Pieter-Jan Franssen, Daan Vansimpsen en Matthias Dobbelaere-Welvaert – laatstgenoemde met ruime ervaring bij De Juristen – staan hiervan aan het hoofd.
‘Met Ethel willen we de juridische sector opschudden en innoveren. We hebben ieder een juridische achtergrond en bij het opzetten van innovatietrajecten voor een aantal klanten hebben we elkaar gevonden. Zelf ben ik nog altijd advocaat aan de balie van Limburg’, geeft Franssen aan.
Franssen vertelt dat de dienstverlening van Ethel uit vier pijlers bestaat. ‘Onze eerste pijler is consultancy. We willen (bedrijfs)juristen wegwijs maken in de technologische toepassingen die beschikbaar zijn op de markt en hen adviseren hoe ze zo efficiënter kunnen gaan werken. Is er nog geen oplossing op de markt, dan kunnen we deze samen met hen ontwikkelen. De juridische expert weet wat hij nodig heeft en wij zorgen voor de effectieve realisatie.’
De tweede pijler is legal design, vervolgt Franssen. ‘We willen designprincipes gaan toepassen op juridische documenten. We willen die voor leken leesbaarder en beter begrijpbaar maken. Vaak worden stukken nu niet gelezen en daar willen we verandering in brengen. We stoppen niet bij documenten, ook de juridische processen nemen we onder de loep. Ook op het vlak van servicedesign is er vooruitgang mogelijk. Met onze derde pijler innovatiestrategie, willen we meedenken over de langetermijnvisie en eventueel een stappenplan uitwerken.’
Als laatste houdt de startup zich bezig met pr & media. Franssen: ‘We bekijken hoe advocaten zich beter in de markt kunnen zetten door onder meer aan storytelling te doen. Ook op het vlak van videoproducties en ondersteuning in het commerciële staan we sterk.’
Afwachtende sector
De juridische sector huppelt op het vlak van digitalisering achterop. ‘Toch denken we dat innovatie bij juristen nodig is om mee te kunnen met het bedrijfsleven’, zegt Vansimpsen. De typemachine die vervangen werd door de computer, dat is onvoldoende. Klanten verwachten echt wel meer. Er zijn nochtans genoeg mogelijkheden op de markt, maar die zijn onvoldoende gekend. De tools vinden dan ook moeilijk hun weg tot de beoogde gebruikers. Wij willen de link vormen tussen deze ontwikkelaars en hun markt. We brengen alle tools in kaart in een handig overzicht en helpen hen bij het beter in de markt zetten van hun oplossingen.’
Het stopt echter niet bij het aanbevelen en implementeren van tools van anderen. ‘We zijn zelf ook proactief aan de slag gegaan met projecten. Een tijdslijn is er nog niet, maar een viertal projecten zitten nu in de pijplijn. We zijn nog niet zolang bezig en richten ons nu eerst op onze services. In de eerste plaats willen we voet aan de grond krijgen in België, maar er zijn ook al een aantal klanten die in het buitenland actief zijn. Op termijn mikken we op Europa. Het zijn niet enkel juridische afdelingen die een beroep op ons doen, vaak zijn het ook de commerciële diensten die op juridisch vlak sneller willen schakelen. Nog al te vaak loopt de juridische dienst achter de feiten aan’, geeft Dobbelaere-Welvaert mee.
Hoewel de sector eerder afwachtend is, groeit bij tal van bedrijven het besef dat digitaliseren noodzaak is. ‘In het verleden zijn bepaalde technologieën te snel aangekondigd, zonder al te veel succes. We zijn er ondertussen wel van overtuigd dat een robot niet de plaats van een advocaat gaat vervangen. Maar door slim gebruik te maken van technologie, kun je als jurist wel meer met klanten bezig zijn en de routinetaken achterwege laten’, besluit Pieter-Jan.