Wie denkt dat je nog fysiek aanwezig moet zijn bij een veiling die heeft het mis. De startup Vavato heeft het veilingproces volledig geautomatiseerd en kende de voorbije jaren een stevige groei. Een groei die co-founder Fons Tooten verder wil uitdiepen.
Het online-veilingplatform uit Sint-Niklaas groeide sinds de oprichting in 2015 uit tot de grootste Belgische speler, maar is ook al buiten de landsgrenzen actief. ‘Samen met Kevin van de Vyver en Pieterjan Van Emelen sta ik aan de wieg. Je mag ons gerust de online-pionier op het vlak van veilingen noemen’, zegt Tooten.
Vorig jaar nam Vavato collega/concurrent Jorisco uit Hamme over en ook investeerder Jurgen Ingels kwam mee aan boord. ‘We tellen nu zo’n dertig medewerkers. In 2018 wisten we voor 43 miljoen euro aan goederen te verhandelen. Online-veilingen blijven onze corebusiness en we profileren ons sterk in het liquideren van overstock-materialen. Klanten kunnen bij ons in alle anonimiteit hun overstock verkopen en ook voor curatoren veilen we online-faillissementsgoederen per opbod. Dit zorgt ervoor dat we een brede waaier aan producten aanbieden en deze ook groeperen. Zo veilen we bijvoorbeeld niet één classic car, maar gelijk een aantal, waardoor er meer interesse is en wat voor een betere verkoopt zorgt.’
Groeien in binnen- en buitenland
Op korte termijn wil Vavato zowel in België als in het buitenland stevig groeien. ‘In de toekomst willen we enkel fungeren als platform, waardoor we geen fysiek magazijn meer nodig hebben om goederen te stockeren. Beschouw ons dan als een marktplaats. We staan dicht bij onze klanten, waardoor we snel kunnen schakelen. Bovendien investeren we in de verdere uitbouw van ons platform en bouwen we nu ook een interne it-afdeling uit. We hebben de ontwikkeling van ons platform uitbesteed, maar zijn wel honderd procent eigenaar van de broncode. We willen nu zelf investeren in een eigen team, waardoor we nog korter op de bal kunnen spelen en minder afhankelijk zijn van externe partijen. Met die extra mankracht willen we met dezelfde backend ook nog andere veilingen gaan opzetten. Denk aan een veiling specifiek voor klassieke auto’s, maar ook een veiling voor groenten en fruit staat op het programma. We zijn zowel in het binnen- als buitenland nog heel wat opportuniteiten’, geeft Tooten aan.
Verder investeren in platform
Vavato is een online-speler en heeft daar dan ook zwaar op ingezet. ‘We zijn afgestapt van de klassieke communicatie van veilinghuizen en communiceren enkel online, waardoor we een breder en ander publiek kunnen bereiken. Onze klanten zijn voornamelijk bedrijven. Aanbieders hebben we in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar de kopers bevinden zich in meer dan honderd landen wereldwijd. De komende jaren blijven we alvast uitkijken naar nieuwe overnames en willen we blijvend investeren in de verdere uitbouw van ons platform’, besluit Tooten.