U kent het wel, een klein, vrijwel onbreekbaar product dat bezorgd wordt in een doos met de afmetingen oude crt-monitor. De hele verpakking zit vol met zakken opgeblazen plastic, maar ja, het weegt niet veel. Hoe moet dat nou?
De standaardverpakkingen met veel lucht en weinig product komen het meest voor bij grote dozenschuivers, althans volgens een onderzoek in opdracht van Thuiswinkel.org. Kleinere webwinkels zouden beter kijken of het ook kleiner kan.
De kleinste maatjes vind je in de kledingbranche en dat is niet zonder reden: kleding is over het algemeen zacht en kan prima in een kunststof zak zonder dat het product beschadigt. Dit zorgt voor een ‘vullingsgraad’ van honderd procent.
Dat laatste ligt bij een kartonnen doos wel anders. Vaak wordt zo’n kartonnen verpakking voor nog geen vijftig procent gevuld met het te vervoeren product, iets dat leidt tot veel ruimteverspilling. Al die ruimte vervoeren is ook een aardige opgave en voor je het weet heb je veel extra ruimte nodig en dito vrachtwagens om die dozen verder dan het magazijn te schuiven.
Om de branche te verduurzamen, willen de gezamenlijke webwinkels en toeleveranciers naar een reductie van lucht in de pakketten van tien procent in 2022. Dat duurt dus nog wel eventjes. Wat is volgens u een slimme zet?