Hoe ver zijn machinefabrikanten met het omarmen van nieuwe technologieën en innovatieve businessmodellen? En waar liggen hun prioriteiten? Het vernieuwen van producten en het opkrikken van de klanttevredenheid staan het hoogst op de agenda staan, blijkt uit onderzoek van Siemens PLM.
Siemens voerde het onderzoek uit bij negentig grote machinefabrikanten in België. ‘Productvernieuwing’ (49 procent) en ‘verbeteren van klantentevredenheid’ (47 procent) zijn hun grootste prioriteiten, zo blijkt.
De pijlers ‘digitale transformatie’ en ‘business innovatie’ scoren daarentegen relatief laag, respectievelijk negentien en vijftien procent. Dit is opmerkelijk, want deze twee thema’s zijn essentieel om de eerdergenoemde doelen te behalen. De smartindustrie waarin machinebouwers zich bevinden, verandert immers razendsnel.
Ruim de helft van de respondenten (55 procent) beschouwt het leveren van maatwerk en variatie als belangrijke voorwaarden om relevant te blijven in de markt, net als het verkorten van de time-to-market (41 procent). Deze drijfveren leiden tot de inzet van nieuwe technologieën, zoals slimme sensoren. 43 procent van de machinebouwers ziet deze technologie als grootste ‘game changer’, net zoals artificial intelligence en machine learning.
Als het gaat om het toepassen van nieuwe technologieën, zijn machinebouwers vooral geneigd om het productdesign (cad/cam) te innoveren in plaats van het productproces, zoals het simuleren van mechatronische systemen.
Waarom komt de digitale transitie niet overal van de grond?
Uit gesprekken met machinebouwers blijkt dat innoveren niet altijd even gemakkelijk is. Soms zijn klanten simpelweg nog niet toe aan vernieuwing of is het onduidelijk wat de potentie is in een bepaalde markt. Daarnaast begrijpen klanten niet altijd de meerwaarde van het delen van data met de fabrikant, waardoor het lastig is producten en processen gericht te verbeteren.
Toch lukt het een bepaalde groep machinebouwers wel degelijk om te vernieuwen, zij lopen duidelijk voorop in de digitale transformatie. Waarschijnlijk excelleert deze groep door de hoge prioriteit die zij geeft aan businessinnovatie. Deze machinebouwers omarmen niet alleen innovatieve technologieën, maar ontwikkelen ook nieuwe businessmodellen, zoals een model dat uitgaat van machinegebruik in plaats van machinebezit. Een voorbeeld hiervan is het verkopen van producten ‘as a service’ op basis van ‘pay-per-use’. Momenteel is dit nog redelijk uniek, want slechts veertien procent van alle ondervraagde fabrikanten hanteert zo’n nieuwe contractvorm. Daarnaast hanteren innovatieve machinebouwers vaak gestandaardiseerde processen en leveren tegelijkertijd een hoog niveau van maatwerk, wat leidt tot een vaste groep van loyale en tevreden klanten. Deze machinebouwers zijn duidelijk al wel een onderdeel van de smart industry, zegt Siemens.