De website verkeersboetes.be van de FOD Justitie zegt zijn dienstverlening sterk verbeterd te hebben. Over de website, waar burgers online hun verkeersboetes kunnen betalen, waren heel wat klachten gekomen, onder meer van de federale Ombudsman.
In zijn laatste jaarverslag pikte de Ombudsman er specifiek Verkeersboetes.be uit als voorbeeld van hoe digitalisering bij de overheid soms mank loopt. Bij boetes die per ongeluk dubbel zijn betaald of waarvan het bedrag te hoog was, duurt het ellenlang eer ze terugbetaald worden. De dienst zegt de klachten en aanbevelingen van de ombudsman ter harte te hebben genomen.
‘Sinds 4 april 2019 worden burgers automatisch en binnen de twee weken terugbetaald wanneer zij een fout maken bij hun overschrijving’, zegt woordvoerder Edward Landtsheere. ‘Ook als de burger de fout niet zelf heeft rechtgezet op de website. De backoffice van de helpdesk is versterkt waardoor complexe vragen nu vlugger worden behandeld. Burgers die liever geen gebruik maken van het digitaal aanbod, kunnen de helpdesk telefonisch contacteren en alle nodige informatie op papier ontvangen.’
De regering heeft op de ministerraad van begin mei ook besloten om te investeren in een vernieuwde werking voor het beheer van verkeersboetes. Er komt ook een nieuwe website waarop ook de betwisting van de verkeersboete volledig digitaal zal verlopen. ‘De aanbevelingen van federale ombudsman werden op 21 december 2018 overgemaakt aan de FOD Justitie. Diezelfde dag ging de regering in lopende zaken. Elk uitgave boven bepaalde drempels vereist momenteel formele goedkeuringen, in bepaalde gevallen ook van de ministerraad. In die context vergt het enige tijd om de nodige oplossingen budgettair uit te werken’, geeft Landtsheere nog mee.