Heftig onderscheidt zich van andere websitebouwers door zijn aanpak. Met een software-as-a-service zorgt de startup voor een performante website met ondersteuning in een mum van tijd. In gesprek met oprichter Cedric Spillebeen over de groei van zijn bedrijf.
De meeste professionals kunnen wel wat cms’en opnoemen, maar waarmee maakt Heftig dan het verschil? ‘Je kunt ons niet met bijvoorbeeld WordPress of Drupal vergelijken want dat zijn softwarepakketten zonder service. Heftig is een software-as-a-service, onze klanten krijgen dus naast een gebruiksvriendelijke website ook professionele ondersteuning en begeleiding. We zijn ontstaan vanuit een traditioneel webbureau, waar we websites op maat van de klant maakten. Uiteindelijk zijn we een andere weg ingeslagen. We kwamen erachter dat de klassieke manier van het maken van websites achterhaald was’, geeft Spillebeen aan.
WordPress of Drupal
Wat doen ze bij Heftig dan anders? ‘Al onze klanten hebben technisch gezien dezelfde website, die flexibel is aan te passen aan alle noden of elke huisstijl. Wij zorgen dat elke website modern en technisch up-to-date blijft en ontzorgen de klant. We zijn ervan overtuigd dat ons systeem gebruiksvriendelijker is dan WordPress of Drupal. De meeste klanten kunnen daar immers niet mee overweg. Onze oplossing is net zo simpel als Facebook en de interface is glashelder. Typt de klant per ongeluk twee enters in plaats van één, dan zal onze software dit zelfs corrigeren. Je kan als klant eigenlijk niets verkeerd doen. Zo zit er versiecontrole op, waardoor je makkelijk eerdere versies kunt terugzetten maar ook foto’s worden automatisch bijgesneden.’
Nog een bijkomend voordeel is dat er een volledig trainingsprogramma in is opgenomen, vervolgt Spillebeen. ‘Zo leren we onze klanten hoe ze hun website beter kunnen maken of laten scoren in Google. We ondersteunen onze klanten telefonisch, via e-mail maar vooral via chat en een chatbot. Klanten kunnen makkelijk vragen stellen en krijgt instant antwoorden, waardoor ze weer onmiddellijk verder kunnen. Ook bieden we integraties aan met bijna honderd andere online-tools.’
Buitenland
Spillebeen mag dan de founder zijn, zonder Charlotte Margot, verantwoordelijk voor de sales, en cto Maarten De Block stond Heftig niet waar het nu staat. ‘Met zijn drieën vormen we het kernteam. Ondertussen tellen we meer dan driehonderd websites en over de duizend eindgebruikers. Dagelijks komen er nieuwe licenties bij.’
Tot op heden is het een Belgisch verhaal, maar internationaliseren staat zeker op de planning. ‘Onze software is reeds voorzien voor internationalisatie. Tot op heden hebben we alles zelf gefinancierd. Samen met accelerator The Birdhouse onderzoeken we nu de mogelijkheid om geld op te halen. Dit zouden we dan investeren in marketing, waarvan het budget tot op heden beperkt was.’
Is de stap naar het buitenland enorm? ‘Nee, het enige wat we nog moeten doen is onze trainingsprogramma vertalen. We zijn nog niet echt op struikelblokken gebotst. Misschien dat we met bijkomend kapitaal al wat verder hadden kunnen staan, maar we zijn tevreden met het traject dat we tot nu toe gelopen hebben.’.
Op zoek naar bijkomende overnames
Heftig heeft al drie maal een klantenportefeuille kunnen overnemen en kijkt uit naar nieuwe overnames. ‘Verder hebben we samenwerkingen met marketing- en it-bedrijven opgestart. Zij nemen Heftig mee op in hun aanbod naar hun klanten. Hebben we concurrenten? Alle webbouwers zijn onze concurrenten, maar een vergelijkbare software-as-a-service is er niet in België of Nederland. We kunnen dus wel stellen dat het groeipotentieel enorm is’, besluit Spillebeen.