De MSP (Managed Services Provider)-markt blijft groeien en biedt channelpartners in EMEA de grootste omzetkansen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van een rapport dat Barracuda gisteren 23 mei 2019 publiceerde op de tweede jaarlijkse MSP-Dag.
‘The Evolving Landscape of the MSP Business Report 2019’, zo titelde Barracuda zijn onderzoek. Het onderzoek is gehouden onder vijftig beslissingsbevoegde vertegenwoordigers van channel partnerorganisaties in heel Europa die managed services bieden.
In het rapport zegt 54 procent van de channelpartners in EMEA dat managed services de grootste potentiële omzetkansen bieden. Dat is bijna viermaal zo veel als de eerstvolgende optie met de meeste antwoorden. Ook het vertrouwen in de managed services-markt neemt toe: uit een vergelijkbaar rapport van 2018 was de omzetverhouding uit managed services ten opzichte van cloud computing en professional services nog 4 tegen 3. Dit jaar is die omzetverhouding gegroeid tot 4 tegen 1.
Zo’n 69 procent van de partners zegt dat het gebrek aan de nodige it-skills de belangrijkste reden is dat klanten meer msp-diensten afnemen. 61 procent noemt bijvoorbeeld de migratie naar de cloud. Dit zijn een heel andere uitkomsten dan tijdens het onderzoek uit 2018, toen de wens om kosten te besparen de belangrijkste motivatie (65 procent) was.
In 2019 behaalde twee derde (66 procent) van de respondenten ruim 30 procent van hun omzet uit managed services. In 2018 was dit er nog iets meer dan de helft (52 procent). MSP’s blijken zich ook bewust van het risico van klanten die overstappen: hoewel prijzen en de beschikbare budgetten belangrijke factoren zijn bij klanten die overstappen naar een andere service provider, wordt het feit dat ze ‘worden overgenomen door een ander bedrijf’ als belangrijkste reden genoemd voor het opzeggen van een contract door klanten (55 procent).
‘Verkeerde verwachtingen door klanten zijn nog steeds een belangrijke uitdaging voor managed service providers in EMEA’, zegt Jason Howells, binnen Barracuda verantwoordelijk voor de msp-tak in EMEA. ‘Het is dan ook aan ons als industrie om ervoor te zorgen dat we klanten beter informeren en opvoeden, zodat duidelijker wordt hoe wij bedrijven kunnen helpen. Tegelijkertijd zijn de resultaten van het nieuwe onderzoek zeer positief, met doorzettende groei en nieuwe kansen.’