Te weinig Belgische transportbedrijven maken vandaag gebruik van de elektronische vrachtbrief, terwijl de switch van de papieren naar de digitale vrachtbrief de Belgische transportbedrijven een besparing kan opleveren van 372 miljoen euro, zo berekende het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen) en de DAV (Dienst Administratieve Vereenvoudiging). Minister van Digitale Agenda en Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer erkent het potentieel en wil transporteurs aanmoedigen om de switch te maken.
Sinds een jaar loopt in de Benelux een proef waarbij transporteurs niet langer een papieren maar een digitale vrachtbrief kunnen gebruiken voor internationale transporten. Tegelijkertijd bestudeerden het VBO en de DAV het besparingspotentieel voor transportbedrijven bij het overschakelen van de papieren naar de elektronische vrachtbrief. ‘Met de overstap naar de elektronische vrachtbrief kunnen verlader, transporteur en ontvanger samen 13,11 euro per vrachtbrief besparen. Als je weet dat er in België jaarlijks zo’n 28 miljoen vrachtbrieven opgemaakt worden, dan bedraagt het totale besparingspotentieel zo’n 372 miljoen euro’, stelt Tom Wolfs van de DAV.
Minister van Digitale Agenda en Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer wil zoveel mogelijk transportbedrijven stimuleren om over te schakelen naar de digitale vrachtbrief. ‘Digitaal is het nieuwe normaal’, zegt De Backer. ‘Door het gebruik van de digitale vrachtbrief worden de administratieve lasten voor het grensoverschrijdend vrachtverkeer drastisch verminderd en wordt het logistieke proces beter beheerd. In een kmo-sector als het transport is digitalisering soms een grote stap, maar de cijfers uit dit onderzoek tonen dat dit in hun eigen belang is. Tegelijk kunnen controles efficiënter verlopen en verbetert de eerlijke concurrentie. Ook wordt het grensoverschrijdend vervoer een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper. Dit systeem zou moeten uitgerold worden in gans Europa.’
Voor het zover is, moeten er wel nog wat hinderpalen weggewerkt worden. ‘Zo geven de bedrijven die we bevroegen aan dat het gebrek aan kennis over de digitale vrachtbrief bij de handelspartners hen hindert om (verder) te digitaliseren’, zegt Sofie Brutsaert, adviseur logistiek bij het VBO. ‘Ook het beperkte territorium waarop de e-vrachtbrief geldig is, wordt als belemmerend ervaren. Een derde storingsfactor is de incompatibiliteit van de beschikbare softwaresystemen.’