Verhuisplan, zo heet het platform gelanceerd door startup Digita. Hiermee geven consumenten hun adreswijziging eenvoudig en gratis door aan bedrijven. Dit alles wordt mogelijk gemaakt dankzij de GDPR-wetgeving die consumenten het recht geeft gegevens bij bedrijven op te vragen, te laten aanpassen of te laten verwijderen.
Verhuisplan zorgt er namelijk voor dat verhuizers makkelijk hun ‘recht tot gegevensverbetering’ kunnen uitoefenen om hun adreswijziging door te voeren bij bedrijven waar ze klant zijn. Zo hoopt de site consument de bestaande administratie bij een verhuizing zoveel mogelijk weg te werken.
Digita wilt zichzelf positioneren als een bedrijf dat ethisch verantwoorde omgang met persoonsdata stimuleert. ‘Wat we absoluut niet willen doen, is een grote databank aanleggen’, zegt Tom Haegemans van Digita. ‘Na een verhuis verwijderen we dan ook alle persoonsgegevens uit onze systemen en bovendien verkopen we de gegevens niet door. We zijn enkel een doorgeefluik om de consument te helpen om gegevens door te spelen naar de bedrijven die hij kiest. Dit zorgt ervoor dat de privacy van de consument niet in het gedrang komt.’
Volgens Lauro Vanderborght, een van de drie oprichters van Digita, wordt de onlinedienst positief onthaald door de bedrijven die (al dan niet vrijwillig) op de lijst van Verhuisplan staan. ‘De bedrijven waarmee al contacten zijn gelegd, zijn meestal dolenthousiast. Doordat bedrijven adresupdates ontvangen van consumenten, verbetert de datakwaliteit van hun klantenbestand. Bovendien kunnen bedrijven door met ons samen te werken operationele kosten vermijden.’
De startup geeft mee dat niet alle bedrijven die op de lijst van Verhuisplan staan dit initiatief even enthousiast onthalen. ‘We vermoeden dat dit komt omdat het allemaal nogal nieuw is en het niet eenvoudig is voor bedrijven om controle over persoonsgegevens uit handen te geven. We geloven wel dat we uiteindelijk ook de sceptici aan boord krijgen’, aldus de oprichters.