Interne communicatie is belangrijk om tot resultaten te komen. Toch gebeurt dit vaak nog op een ouderwetse manier. De startup Meet Roger brengt hier verandering in. Zaakvoerder Cédric Vercauteren licht toe.
Meet Roger is een hr- en tech-startup die in 2016 het levenslicht zag. ‘Met Meet Roger stroomlijnen we de interne bedrijfscommunicatie. Vandaag de dag verloopt die communicatie vaak nog klassiek en archaïsch, waardoor deze communicatie ook niet efficiënt verloopt. Ons platform Meet Roger bestaat uit een content management systeem waarbij de communicatieverantwoordelijke berichten kan aanmaken en waar er kan gecapteerd worden wat de gebruikers bekijken en doen. Zo kun je het engagement meten. Bovendien hebben we ook een aantal features zodat we op gebruikersniveau iedereen kunnen bedienen. Zo kunnen we met Meet Roger zowel white- als blue collar-medewerkers bereiken. Met onze app blijven ook arbeiders aangesloten en op een laagdrempelige manier op de hoogte’, geeft Vercauteren aan.
Iedereen betrokken
Over de meerwaarde van Meet Roger is Vercauteren duidelijk. ‘Wij geloven dat bedrijven rekening moeten houden met de opinie van medewerkers. Het grote voordeel bij ons is dat de werknemer kiest hoe hij praat tegen Roger. Er zijn notificaties mogelijk via verschillende applicaties als Messenger en Slack. Dat dit werkt, blijkt uit de cijfers: ruim negentig procent van de medewerkers Meet Roger na zes maanden gebruiken, ongeacht het profiel. De tractie is enorm. De communicatieverantwoordelijke wint tijd, de personeelskost daalt en de medewerkers worden meer betrokken bij de organisatie. De juiste info, op de juiste plaats bij de juiste medewerkers, reken maar dat je dat als bedrijf merkt.’
Meet Roger is een saas-platform, maar het helpt bedrijven ook fysiek bij het opstarten. ‘Vaak ontbreekt het bij personeelszaken aan tijd en middelen om een degelijke interne communicatie op te zetten. Met een interne marketingcampagne bereiden we de lancering van Meet Roger bij onze klanten voor. Vaak voorzien we posters, flyers en roll-ups. Dit allemaal met als doel de mensen mee te krijgen. Medewerkers met een intern e-mailadres krijgen vervolgens een activatiemail, terwijl arbeiders op basis van hun telefoonnummer worden uitgenodigd om onze app te downloaden.’
Groeien in het buitenland
Vercauteren startte het bedrijf op in 2016. ‘Samen met mijn vrouw heb ik Meet Roger opgericht. In het verleden waren er nog twee co-founders, maar onze wegen zijn ondertussen gescheiden. Vandaag is Maarten Jansen als cto aan boord. Hij staat in voor de verdere doorontwikkeling van ons platform. Verder is er ook nog Mieke Delarivière, die met zes jaar ervaring in interne communicatie waardevolle inzichten aanreikt. Er zijn bovendien drie investeerders bij Meet Roger betrokken en we zijn volop bezig met een tweede kapitaalronde.’
Tot op heden is Meet Roger enkel actief in België, maar met de bijkomende funding wordt er ook over de grens gekeken. ‘We tellen nu zo’n tiental klanten, goed voor meer dan 7.500 gebruikers in uiteenlopende sectoren. Met het opgehaalde geld willen we tractie gaan maken in het buitenland, bijkomende medewerkers aantrekken en investeren in marketing. Zo willen we het waarom van ons systeem nog beter in de markt gaan zetten. Binnen de drie jaar willen we tot de Europese top vijf behoren in providers van interne bedrijfscommunicatie. We zien veel beweging en grotere spelers uit de VS en Azië betreden nu ook de Europese markt. Dat juichen we toe, want dat schept nieuwe kansen. Ze helpen mee de barrières slopen en maken mee een markt’, werpt de founder een blik op de concurrentie.
Vercauteren ziet nog heel wat potentieel. ‘We werken er elke dag aan om werkgevers en werknemers beter met elkaar te laten communiceren. In de toekomst gaat daar zeker kunstmatige intelligentie bij komen kijken. Op dit moment zetten we stevig in op integraties met andere platformen, maar ongetwijfeld komen er nog heel wat kansen’, besluit hij.
Meet Roger werkt blijkbaar niet op elke gsm, had graag de app gebruikt voor PSA mpett ,jan