Dat social media kanalen onontbeerlijk zijn in de communicatie van een kmo, dat is voor de meeste ondernemers helder. De vraag is echter vaak: hoe pakken we dat aan? Wel, daar heeft de start-up Contento een digitale oplossing voor ontwikkeld. Met hun platform beheren ze op een efficiënte en doelgerichte manier de social media van hun klanten. Wij spraken met ceo Ludwig Dumont.
Contento specialiseert zich in het onderhouden van social media kanalen, maar dan wel op een vernieuwende manier. ‘Wij beheren inderdaad de social media van de kmo’s. Wij zorgen voor het managen van de kanalen en dat deze gevoed worden met representatieve content. We houden hierbij rekening met de trends, evoluties en nieuwigheden binnen de industrie van de klant. Op deze manier kan de kmo op een efficiënte manier credibiliteit uitbouwen op de online kanalen. We vergelijken het graag met een aantrekkelijke etalage in de winkelstraat. Wij zorgen online voor een aantrekkelijke en overtuigende uitstraling. Hiervoor maken we gebruik van artificiële intelligentie en slimme algoritmes. Op basis van het profiel van de kmo leert ons systeem welke content interessant is om te delen. Zo kunnen we de content op maat aanpassen en bijsturen. Anderzijds zorgen we ook voor marketing automation. We zorgen dat de content wordt ingepland, gepost, dat er behapbare rapporten zijn en ga zo maar door. Zo bieden onze klanten steeds de best mogelijke info aan op hun social media en dat zorgt natuurlijk voor rendement’, geeft Dumont aan.
Groeien in Vlaanderen en de Verenigde Staten
Met de TechMediaGroup had Ludwig al een digital agency opgericht, maar toch zijn er verschillen. ‘Met Contento richten we ons specifiek op de kmo en hebben we onze werking ook geautomatiseerd. De budgetten zijn lager, maar kmo’s verwachten wel een professionele en succesvolle online aanwezigheid. Zelf hebben ze er geen tijd voor en geen kennis van en Contento speelt daar perfect op in. Maart vorig jaar ben ik samen met Steven van Kerkhoven van start gegaan. In mei hebben we dan een eerste bescheiden kapitaalronde gehouden en in april van dit jaar hebben we een tweede grotere ronde gerealiseerd.’
Momenteel telt Contento een zestal mensen in België en twee medewerkers in de Verenigde Staten. ‘De Verenigde Staten maken ongeveer 50 procent van ons zakencijfer uit. We zijn daar dus ook actief. In de VS zijn we vooral actief in de regio rond Californië. Ze zijn daar thuis in technologie dus het loopt daar vlot. In België richten we ons momenteel op Vlaanderen. Onze ambitie is om in België uit te groeien tot de oplossing voor de kmo als ze nood hebben aan het onderhouden van hun social media. We willen ons ook gaan profileren in een aantal niches. Binnen die niches willen we dan ook de nummer één zijn. Verder koesteren we ook de voorzichtige ambitie om de Nederlandse markt op te gaan. We zien daar heel wat mogelijkheden’, werpt Ludwig een blik op de toekomst.
Social media op maat van de doelgroep
Waarom kmo’s voor Contento kiezen? ‘Wij zorgen voor gemoedsrust bij de zaakvoerder van een kmo. We zorgen voor zowel een strategie en onderhouden de social media tot in de puntjes. Daarnaast staan we ook in voor de monitoring en de analyse van de social media en dit voor een lage maandelijkse abonnementsformule. Onze concurrenten zijn vaak een stuk duurder. We merken dat onze positionering gesmaakt wordt, vooral omdat wij ze volledig ontzorgen en ze er zelf geen tijd aan moeten spenderen. De intelligentie van ons platform laat immers toe een paspoort van een klant te maken. Zo kunnen we efficiënt content gaan genereren. Dit kan volautomatisch, waardoor we ons toch wel onderscheiden van heel wat collega’s. Dit combineren we dan met data. We weten wanneer het best gepost kan worden, wat werkt en ga zo maar door. Er zit een lerende component in onze oplossing. Onze klanten genieten zo van een optimaal bereik, tegen een laag budget en ze moeten zelf geen inspanningen leveren’, geeft de ceo enkele troeven mee.
Gebruiksgemak voorop
Bij Contento staan gebruiksgemak en transparantie voorop. ‘We proberen ons systeem zo eenvoudig mogelijk te houden. We verbeteren dagelijks ons platform om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. We werken met een abonnementsformule en iedereen kan altijd uitstappen. Klanten hangen niet vast aan ons. We willen een eerlijke, open communicatie met onze klant en strijden zo ook tegen de negatieve reputatie die onze sector soms heeft. We zijn er zeker van dat we zo nog heel wat kmo’s gaan overtuigen’, besluit Dumont.