Een enquête van The Boston Consulting Group (BCG) en Ipsos toont aan dat de Belgen al met al 'ai-optimisten' zijn. Meer dan in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt er al gebruik gemaakt van kunstmatige intelligentie op de werkvloer. Bovendien is de feedback van de ervaring met ai positiever dan elders. BCG kondigt ook de opening aan van een 'ai-kenniscentrum' in Brussel.
De nieuwe vestiging BCG GAMMA ambieert om een cruciaal expertisecentrum te worden op het gebied van ai in België. Er komt meteen ook een partnerschap met de Université Catholique de Louvain (UCL) voor verder onderzoek en het uitwisselen van kennis.
‘We willen onze diensten aanbieden aan grote Belgische bedrijven, en daarnaast als internationaal kenniscentrum fungeren, geïntegreerd in het Europese netwerk van BCG’, zegt Stefan Dab, managing director en senior partner van BCG. ‘De activiteiten van BCG GAMMA groeien enorm snel omdat we onze diepe ai-expertise combineren met de traditionele strategie- en transformatiecompetenties van BCG. Daarnaast is België een kwalitatief hoogstaande kweekvijver voor het rekruteren van experts in ai, aangezien onze universiteiten vooroplopen op het gebied van toegepaste wiskunde en ingenieurswetenschappen.’
Volgens Sab zijn veel spelers op de markt wel in staat om algoritmes te ontwerpen, maar loopt het vaak fout als deze op grote schaal geïmplementeerd moeten worden. ‘Onze projecten zijn over het algemeen grootschalig, met returns die oplopen tot tientallen of zelfs honderden miljoenen euro. Ai vormt de kern van deze projecten, maar vertegenwoordigt vaak maar 20 tot 30 procent van de inspanningen. De belangrijkste uitdaging ligt in de technologische implementatie of het hertekenen van operationele of businessprocessen.’
Voorbeelden van recente projecten van BCG GAMMA zijn het aanpassen van aanbiedingen en promoties voor miljoenen klanten van een wereldwijde fastfoodspeler, de real-time optimalisatie van vluchtplannen voor een Europese luchtvaartmaatschappij en het dynamisch beheer van de kredietrisico’s van een bank.
Belg is ‘ai-optimist’
Tegelijk met het nieuws over de opening van zijn Brusselse ai-vestiging, presenteert BCG ook de resultaten van een enquête over hoe werknemers in verschillende landen tegenover ai staan. Daaruit blijkt dat de Belg een ‘ai-optimist’ is.
Meer dan 1 op de 2 Belgen (54 procent) wordt al geconfronteerd met ai op het werk, of verwacht dit in de komende twee jaar. Dat is meer dan in omliggende landen als Frankrijk (44 procent), Duitsland (45 procent) of het Verenigd Koninkrijk (47 procent).
Bijna 1 op de 4 Belgische werknemers (24 procent) maakt nu al gebruik van op ai-gebaseerde toepassingen op het werk – een percentage dat eveneens hoger ligt dan in Frankrijk (16 procent), Duitsland (15 procent) of het Verenigd Koninkrijk (20 procent).
Onder degenen die al met ai werken, zijn de voordelen bekend. Meer dan 6 op de 10 werknemers die al ai gebruiken (62 procent) ervaren een positief effect op hun productiviteit. Tegelijkertijd gaf een vergelijkbaar aantal (60 procent) aan dat ze dankzij ai betere resultaten neerzetten. Iets meer dan de helft (55 procent) wees op ai als middel om zijn werk beter te organiseren. Hierbij zijn geen verschillen tussen geslachten, leeftijdsgroepen of functieniveaus.
Op de vraag naar de positieve effecten voor hun bedrijf of organisatie, gaven bijna 7 op de 10 werknemers (68 procent) aan dat ze verwachten dat ai zal leiden tot een hogere bedrijfsgroei. Opvallend is ook dat 7 op de 10 Belgen (70 procent) geloven dat de verminderde werkdruk uiteindelijk zal leiden tot banenverlies. Tegelijk denkt meer dan de helft (53 procent) van de Belgen dat ai geen negatieve invloed zal hebben op de eigen werkzekerheid.