Ongeveer de helft van de jongeren in België (47 procent) en Nederland (51 procent) geven aan op school niets te leren over cybersecurity. Dat blijkt uit een enquête van het Sans Institute. In andere onderzochte landen is dat gemiddeld 29 procent.
Het percentage scholieren dat zegt op school niets te leren over cybersecurity is in België en Nederland aanzienlijk hoger dan de 24 procent in Duitsland, 23 procent in het VK en dertien procent van de scholieren in de Verenigde Arabische Emiraten en Saudi-Arabië.
Slechts veertien procent van de scholieren in Nederland en dertien procent in België denkt dat de mobiele telefoons en laptops waar ze toegang toe hebben, voldoende beveiligd zijn, in vergelijking met 22 procent van alle andere ondervraagden.
Het rapport geeft ook aan dat 88 procent van de ondervraagde 14- tot 18-jarigen in Nederland en negentig procent van Belgische jongeren in deze leeftijdscategorie nog nooit een carrière in cybersecurity hebben overwogen. Verschillende onderzoeken tonen echter aan dat de komende twee jaar het aantal openstaande vacatures voor cybersecurity gerelateerde banen in de miljoenen loopt.
‘We lopen met Nederland en België achter de feiten aan en presteren gewoonweg slecht als het gaat om de behoefte en hun bereidheid van scholieren om cybersecurity te studeren’, concludeert Michael Heering, directeur Sans Institute. ‘Dat is op zijn minst te zeggen zorgwekkend, wetende dat cybersecurity door het World Economic Forum is geïdentificeerd als ‘een van de grootste risico’s voor de wereldwijde stabiliteit’.’
Over het algemeen is de kennis van loopbaanmogelijkheden in cybersecurity laag, slechts elf procent van scholieren in EMEA geven aan ‘zeer bewust’ te zijn van banen in de sector. Scholieren in Nederland en België zijn zich het minst bewust van carrières in cybersecurity, met slechts vier procent van de studenten die ‘zeer bewust’ zijn in Nederland en zes procent in België. Tegelijk zou 65 procent van de scholieren in EMEA zouden meer interesse tonen als ze meer over het onderwerp weten.
Het volledige rapport is hier te downloaden.