De Belgische vestiging van Konica Minolta Business Solutions heeft zijn intrek genomen in een nieuw kantoor. De 282 werknemers van de it-dienstenleverancier en fabrikant van kantoortoestellen en productieprinters gaan voortaan aan de slag in de Greenhouse, aan de Berkenlaan in Diegem.
In samenwerking met aannemer Admos is in de nieuwe locatie een multifunctioneel kantoor ontwikkeld. Zo is de indeling gebaseerd op activiteitsgerelateerd werken: er zijn ruimtes voor bijvoorbeeld geconcentreerd werken, confidentialiteit, administratie en (on)gepland overleg. Naast de klassieke vergaderruimtes beschikt het kantoor ook over zogenaamde bubbles voor twee tot vier personen, stilteruimtes en een experience-ruimte voor klanten.
Het vorige gebouw was al een beetje verouderd en had veel aparte ruimtes waardoor er weinig interactie was met de verschillende afdelingen. In het nieuwe gebouw heeft niemand een vaste werkplek, dat moet de samenwerking bevorderen. Bovendien biedt het nieuwe gebouw ook meer faciliteiten zoals twee restaurants en een fitnessruimte en is het gemakkelijker te bereiken met het openbaar vervoer.
‘Het essentiële doel van deze inrichting is het versterken van de samenwerking tussen de afdelingen’, aldus Xavier Biermez, managing director België en Nederland van Konica Minolta. ‘De eigentijdse inrichting en het optimale gebruik van ruimte zijn het visitekaartje van ons bedrijf. Konica Minolta is één team, dat willen we voortaan ook uitstralen.’
In het 2.200 m2 grote kantoor wordt gebruikgemaakt van flexplekken. Op rustige dagen kan een deel van de ruimtes – in het kader van duurzaamheid – worden afgesloten. Biermez: ‘Ook dat is waar Konica Minolta voor staat. En hoezeer de verhuizing ook gepaard gaat met grote veranderingen, wijzigt er weinig voor onze medewerkers wat de reistijd betreft. We hebben bewust gezocht naar een nieuwe locatie dicht bij ons vorige pand, waar we 34 jaar gevestigd waren.’