'The Virgin and Child in the Clouds' is niet alleen meer een werk van Rembrandt, het is sinds deze week ook het eerste kunstwerk dat is vereeuwigd met behulp van meerdere blockchains. Daarmee is de echtheid van de 17e-eeuwse ets makkelijker en sneller vast te stellen. Ofwel, nieuwe technologie als een belangrijke stap voorwaarts in de strijd tegen kunstfraude.
De validatie van Rembrandts ‘The Virgin and Child in the Clouds’ vond deze week plaats op locatie bij Douwes Fine Art, een van de oudste kunsthandels in Europa (want opgericht in 1770 en sinds 1805 geregistreerd als galerie). Betrokken bij het proces zijn expert en geregistreerd taxateur Evert Douwes en zijn zoon Evert-Anthony (eigenaren van genoemd familiebedrijf), Femke Stroucken (notaris en partner bij advocatenkantoor CMS) en Marnix van den Berg (medeoprichter van validatiebedrijf V-ID).
Uit een toelichting is op te maken dat de unieke kenmerken van de ets eerst met macrofotografie zijn gedigitaliseerd. Deze foto’s zijn vervolgens met andere kenmerken, zoals materiaal, formaten en historie van het werk, verzameld in een zogenoemd validatiebestand en opgeslagen in vier verschillende blockchains. De blockchaintechniek maakt het voor iedere ontvanger van dit bestand mogelijk om binnen vijf seconden te controleren of deze nog steeds exact hetzelfde is als toen het werd gevalideerd.
Met de ingesloten macrofoto’s zijn unieke details, zoals penseel-aanzetten, markeringen en streken, te vergelijken met het fysieke werk, om zo de echtheid te toetsen. Valt de ‘eer’ nu de beurt aan een werk van Rembrandt, in principe is deze methode op elk fysiek object – denk diamanten, archeologische vondsten maar ook bewijsmateriaal – toe te passen.
Brand
Evert-Anthony Douwes legt uit dat hij en zijn vader hiermee niet alleen helpen kunstfraude tegen te gaan, maar dat de validatie in blockchain ook meer waarde geeft aan de expertise van het werk. ‘Met deze digitalisatie-slag verzamelen we alle informatie en kennis over een object en bundelen deze in één gevalideerd pdf-bestand. Een belangrijke stap; je moet er niet aan denken dat je je verzamelde kennis in bijvoorbeeld een brand verliest.’
Hoewel dit jaar de Rembrandt-werken natuurlijk centraal staan, kijkt Marnix van den Berg (V-ID) al uit het volgende project: ‘Kunstwerken zoals ‘De Zonnebloemen’ en ‘Meisje met de Parel’ hebben natuurlijk een geweldige aantrekkingskracht, maar ook een werk als ‘Who is afraid of Red, Yellow and Blue’ kan wel een validatieslag gebruiken. Dit soort projecten zijn de kers op de taart. De rest van de week zijn we vooral bezig met validatie van facturen, meetresultaten en diploma’s.’
Over V-ID
V-ID is een Nederlandse validatie- en verificatiedienst gebaseerd op blockchaintechnologie. V-ID’s blockchain-as-a-service is in gebruik sinds 2018 bij een aantal klanten op verschillende gebieden, waaronder onderwijs, medisch, juridisch, onderzoek en tech.