De prognose van de Worldwide Semiannual Digital Transformation Spending Guide¹ luidt dat in 2022 organisaties wereldwijd bijna 2 biljoen dollar zullen spenderen aan digitale transformatieprojecten. Volgens Jonas Dhaenens en Jeroen De Wit, twee succesvolle digitale ondernemers, zullen kmo’s in ons land op dat vlak nog een versnelling hoger moeten schakelen, willen ze blijven bestaan.
Wie zijn ze?
Jonas Dhaenens, CEO en founder van Combell Group, stampte zo’n 20 jaar geleden als zestienjarige Combell uit de grond, een bedrijf dat ondernemers helpt met hun digitale identiteit (registratie van domeinnamen, het hosten e-mailadressen en websites, enz.). Tegenwoordig is Combell actief in Europa en investeert Jonas ook in internet- en softwarebedrijven.
Jeroen De Wit, CEO en co-founder van Teamleader, bouwde als student-ondernemer samen met twee vrienden een eigen webdesignbedrijf uit dat naast websites ook software voor kmo’s creëerde. Zijn contacten met die kmo’s leerden hem dat velen onder hen ’s avonds heel wat administratieve taken deden en dat een digitale tool om efficiënter te werken nuttig zou zijn. Zo startte hij 7 jaar geleden met het ontwikkelen van de Teamleader software dat het verkoopproces stroomlijnt, van het eerste contact met de potentiële klant tot de facturatie. Momenteel telt Teamleader zo’n 170 medewerkers in zes Europese landen.
België bij Europese middenmoot
De klanten van Teamleader en Combell zijn vooral kleine bedrijven met minder dan vijftig werknemers. “En daar is er nog veel werk aan de winkel”, zegt Jeroen, “want hoewel het digitaliseringsniveau de laatste vijf jaar is gestegen, hinkt België achterop. Zo toont een jaarlijkse Europese studie dat het VK en de Scandinavische landen op 60 à 65% zitten op het vlak van het gebruik van cloudsoftware, terwijl ons land net als Nederland een digitaliseringsgraad van 30% heeft. We doen het wel beter dan bijvoorbeeld Duitsland, dat we achter ons laten met amper 17%.”
Keuzestress
Jeroen: “Wat wij ervaren bij Teamleader, en ik denk dat het bij Combell niet anders is, is dat niet alleen de vraag naar digitale oplossingen is gestegen bij kmo’s, maar ook dat de digitale acceleratie voor een forse groei gezorgd heeft van het aantal bedrijven die dergelijke tools aanbieden. Toen wij begonnen, waren wij vaak de enige digitale tool die kmo’s gebruikten, terwijl dat er nu 4 à 5 kunnen zijn. Omdat het landschap erg versnipperd is en het voor kmo’s niet eenvoudig is om de juiste keuze te maken, focussen wij vooral op brand awareness. Ook is het belangrijk dat we ons juist positioneren, zodat duidelijk is wie en op welke manier we kunnen helpen.”
Digitalisering maakt succesvoller
In een onderzoek van Teamleader van eind 2017 viel op dat bedrijven die ingezet hebben op digitalisering succesvoller zijn, beter gewapend tegen de concurrentie en positiever naar de toekomst kijken. De tijd die ze winnen met digitalisering steken ze bovendien in training en innovatie, waardoor ze voorop blijven lopen. Het noopt andere bedrijven een inhaalbeweging te maken en alsnog op de digitale trein te springen, zo niet lonkt een mogelijk faillissement. Jeroen wijst erop dat de cijfers er niet om liegen en dat digitalisering voor kmo’s dé manier is om hieraan te ontsnappen.
Nuttige tools
Volgens Jonas hoeft digitalisering bij kmo’s niet noodzakelijk iets groots te zijn. “Sommige bedrijven werken vandaag nog altijd met verschillende mailboxen, doen niet aan agendabeheer of vinden het consulteren van e-mail on the road een brug te ver. Als ze die diensten zouden digitaliseren, zou dat al een wereld van verschil maken. Nieuw bij ons is Flexmail, een online platform voor e-mailmarketing dat bedrijven de gelegenheid biedt het contact met hun bestaande klanten te optimaliseren, iets wat vaak beter rendeert dan online adverteren.”
Work smarter
Is digitalisering voor jou een ver-van-mijn-bed-show? Dan is de vijfde editie van Work Smarter op 16 mei in Flanders Expo Gent de place to be. De dag wordt een mix van inspirerende sprekers over ondernemerschap en digitalisering en je gaat naar huis met een aantal best practices en concrete tips. Jeroen: “Work Smarter wordt wel georganiseerd door Teamleader, maar het event draait absoluut niet rond ons. Wij creëren de gelegenheid om naar een aantal rolmodellen, zoals Eline De Munck, Wouter Torfs en Thierry Geerts te komen luisteren en dat werkt enorm inspirerend.” Afspraak dus op 16 mei!
¹bron: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS44440318