Binnenkort krijgt u bij uw bezoek aan hamburgerketen McDonald’s doorgedreven aanbevelingen, net zoals bij e-shops. Met dank aan de investeringen van het bedrijf in kunstmatige intelligentie. En dat is nog maar het begin. Of hoe big data (veel) meer Big Mac’s zal doen verkopen.
Het bericht verscheen onlangs in de Amerikaanse media: fastfoodketen McDonald’s telt meer dan driehonderd miljoen dollar neer voor het Israëlische Dynamic Yield, dat gespecialiseerd is in big data en kunstmatige intelligentie (ai).
Het is meteen de grootste investering van McDonald’s in de afgelopen twintig jaar.
Ikea en voetbal
De deal is best opmerkelijk. Want fastfood en analytics staan op het eerste zicht ver van elkaar. Dynamic Yield werkt ook al voor andere grote opdrachtgevers, waaronder de Zweedse meubelketen Ikea, de maaltijdbezorger HelloFresh en de Engelse voetbalclub Tottenham Hotspurs. Klanten waar Dynamic Yield ook voor zou blijven werken als autonoom bedrijf binnen de McDonald’s-groep.
Toch is de overname door de hamburgerketen van groot strategisch belang. Dynamic Yield stond vorig jaar hoog in de lijst van Deloitte’s Fast 500 van snelst groeiende bedrijven in de VS. De software van Dynamic Yield helpt retailers namelijk aanbevelingen op maat te doen van hun klanten. Denk aan de extra koopsuggesties die u krijgt als u op e-commercesites als Amazon.com een product in uw winkelmandje plaatst.
McDonalds zou de ai-technologie van Dynamic Yield onder meer willen gebruiken voor zijn bestelkiosken, die sinds een tijd te gebruiken zijn aan de drive-in’s en in de restaurants zelf.
Het is een volgende stap in hun digitale evolutie. Want inzake technologie was de fastfoodketen altijd al behoorlijk innovatief. Bijvoorbeeld door jaren geleden al gratis wifi voor de klanten aan te bieden. Of door digitale menuborden met promotionele boodschappen te plaatsen.
Uw eetlust voorspellen
De hamburgerketen investeerde de voorbije jaren ook al in de installatie van digitale kiosken die de bestellingen van de autoklanten opnemen. Daar komt nu dus een dosis ai-software bovenop. Op basis hiervan, en de massa data die het ter beschikking heeft, zal een algoritme in real time ‘voorspellen’ waar u trek in heeft, waarna u aan de bestelkiosk uw suggesties op maat mag ontvangen.
Er spelen hierbij ook externe factoren mee. Afhankelijk van het weer, de verkeersdrukte, lokale verkoopdata of het tijdstip van de dag, kan de software ook andere menu-opties aanbieden. Als uw bestelling bijvoorbeeld ook een kindermenu bevat, zal de kiosk u misschien een extra dessert of speelgoedje voor de kids trachten te verlappen.
Welke gegevens met het nieuwe algoritme verwerkt worden, blijft een geheim. Maar het gaat dus zeker niet alleen om persoonlijke data. McDonald’s heeft het systeem vorig jaar in verschillende Amerikaanse vestigingen uitgetest, naar verluidt met goede resultaten.
De technologie draait ook op grote schaal. Als McDonald’s zijn 68 miljoen dagelijkse klanten wereldwijd bijvoorbeeld gemiddeld twee dollarcent per bestelling extra kan laten uitgeven, is de investering in Dynamic Yield al op (veel) minder dan een jaar terugverdiend.
Persoonlijke data via app
Het wordt voor hen natuurlijk pas echt interessant als de keten volop kan rekenen op de persoonlijke data van hun klanten. Bijvoorbeeld als het de technologie koppelt aan een identificatiesysteem voor klanten. In dat geval kunnen allerlei persoonlijke data in het algoritme worden verwerkt.
Zulke koppeling zou bijvoorbeeld kunnen via de mobiele app van de fastfoodketen. Die biedt bijvoorbeeld regelmatig coupons aangepast op persoonlijke voorkeuren van de klanten. De recente versie van de app was al bij de lancering vorige zomer vrij populair omdat klanten er kortingsbonnen mee konden verkrijgen.
Maar McDonald’s wil meer. Op langere termijn wil het, volgens het technologieblad Wired, met behulp van de Israëlische software ook voorraden slimmer plannen, doordachter kunnen aankopen en tijdig nieuwe voedingstrends signaleren.
Toekomstmuziek is dat zeker niet. De Israëlische technologie wordt dit jaar in de hele VS uitgerold, waarna de rest van de wereld aan de beurt komt. Het project is strategisch en geheim, McDonald’s België leverde liever geen commentaar op hun plannen en de overname van Dynamic Yield.
Hamburger- én softwarebedrijf
Aarzelen hoeft ook niet. De it- infrastructuur, kiosken inclusief, om de betreffende technologie (verder) uit te rollen, is ook in België reeds aanwezig. Het blijft alvast opmerkelijk: we leven dus in een tijd waar ai-bedrijven worden ingelijfd door hamburgerketens.
Elk bedrijf is vandaag een softwarebedrijf, dus ook als het hamburgers verkoopt.