De E313 is omgebouwd tot een testomgeving voor de communicatie tussen auto’s. Doel van de proef is het testen en valideren van nieuwe communicatie-, data- en sensortechnologieën. Vlaanderen investeert 3,5 miljoen in dit project.
De slimme snelweg is een test van Imec in samenwerking met de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen) en de Universiteit Gent (UGent). Doel van het project is om via geconnecteerde of zelfsturende auto’s het aantal ongevallen, dat nu veelal door menselijke fouten wordt veroorzaakt, terug te brengen. Ook moet de communicatie tussen auto’s bijdragen aan vlotter verkeer, waarbij beter geanticipeerd wordt op abrupte handelingen en manoeuvres op het wegdek.
Op de E313 wordt getest met drie auto’s. Twee voertuigen zijn uitgerust met radiomodules, daar tussenin rijdt een gewone auto. Wanneer de eerste auto een noodstop uitvoert, wordt de informatie doorgegeven aan de andere testauto. Deze moet binnen de test een waarschuwing krijgen om te remmen of te stoppen. Het is de bedoeling om dit soort informatie in de toekomst te gebruiken als extra databron om zelfrijdende wagens aan te sturen.
4G of wifi
‘Vandaag bestaan er verschillende technologieën voor korteafstandscommunicatie tussen auto’s en met de weginfrastructuur,’ vertelt Bart Lannoo, business development manager bij Imec/UAntwerpen. ‘Zo zijn er twee grote technologiestrekkingen, met een wifi-variant (ITS-G5 genaamd) en een 4G-variant (C-V2X). Daarnaast is de commercieel beschikbare (langeafstands) 4G-communicatie in te zetten.’
Hij vertelt dat binnen het Smart Highway-project verschillende technologieën getest worden ‘We bieden een platform aan om technologieën toe te voegen, en dit in een echte omgeving. Dit platform biedt ook de mogelijkheden om toekomstige use cases te ondersteunen die veel data-processing vergen, bijvoorbeeld door gebruik van artificiële intelligentie.’
De ‘smart highway’ moet in een volgende fase uitgebreid worden naar de ring van Antwerpen.
Vlaamse overheid
Smart Highway is een project van de Vlaamse overheid en loopt parallel met het Europese Concorda-project. Binnen deze projecten wordt technologie ontwikkeld en uitgetest voor coöperatieve en geconnecteerde wagens, met als doel het verkeer – waaronder toekomstige zelfrijdende wagens – slimmer te maken door hun gezichtsveld uit te breiden met de informatie van naburige wagens.
Beide projecten worden in Vlaanderen gecoördineerd door Imec en UAntwerpen, met de UGent, VUB, KU Leuven en Flanders Make (enkel Smart Highway) als onderzoekspartners, en Toyota, Ericsson (Concorda), BMW, Telenet en Septentrio (Smart Highway) als geassocieerde partners uit de industrie.
Vanuit Europa loopt er met Concorda een parallel initiatief in landen als Nederland, Duitsland, Spanje en Frankrijk.