De crashes van twee Boeing 737 Max-toestellen eerder dit jaar was te wijten aan problemen met de software in de cockpit. Dat heeft ceo Dennis Muilenberg van Boeing bevestigd in een mededeling op de website van de vliegtuigfabrikant.
Een voorlopig Ethiopisch rapport over de oorzaak van de ongevallen met Ethiopian Airlines en Lion Air legt de schuld bij het Maneuvering Characteristics Augmentation System of MCAS, zegt Muilenberg. MCAS is een systeem dat ingrijpt wanneer de ‘invalshoek’ (angle of attack) van het vliegtuig verkeerd is. Het grijpt autonoom in en duwt de neus van het vliegtuig naar beneden. Bij de ongevallen zou er een probleem geweest zijn met de sensor die MCAS aanstuurt. De piloten zou alvast geen schuld treffen.
Boeing wil het systeem nu verbeteren met een software-update. Sinds de crash hebben de beste ingenieurs en technici samen met de Federal Aviation Administration aan een oplossing gewerkt, zegt Muilenberg. De update moet voorkomen dat ongevallen zoals met Ethiopian of Lion Air nogmaals voorvallen.
Bij de twee crashes vielen in totaal meer dan 300 doden. Muilenberg drukt in de mededeling ook zijn diepste spijt en condoleances uit tegenover de familie van de slachtoffers.