De Brusselse startup Qollabi, gespecialiseerd in business relationship management, kan een paar grote namen onder haar investeerders rekenen. Toon Coppens, Jonas Dhaenens (onze It Personality of the Year), Lorenz Bogaert, Wim Derkinderen en Boris Bogaert zagen het potentieel.
Qollabi (voorheen Howaboutsales) startte ooit als een‘zijproject van ondernemer Frie Pétré. Als stichter van het managementadvieskantoor VODW Brussels (recent overgekocht door Ernst & Young ), maakte Pétré van dichtbij de digitale transformatie van grote bedrijven mee. Toen zowel nationale en internationale financiële dienstverleners interesse toonden in de samenwerkingssoftware groeide Qollabi plots uit tot een startup met internationaal potentieel.
Qollabi helpt met haar business relationship management (brm)-software hoofdkantoren beter digitaal samenwerken met hun commerciële agenten. Het speelt daarmee in op de veranderende dynamiek van indirecte verkoop. Het draait hier in tegenstelling tot crm-software niet om het inzichtelijk maken van de relatie met de eindklant, maar richt zich op de relatie met de commerciële agent. Het concept sloeg aan en grote namen als P&V, Belfius Bank, Allianz, DVV, Belisol, Reynaers Aluminium werden klant.
Angel investors en tech-pioniers zoals Toon Coppens en Lorenz Bogaert (ex-Netlog), Bogaerts broer Boris, Jonas Dhaenens (Combell) en Wim Derkinderen (Xpenditure en later Rydoo) stapten in het kapitaal. Zij kwamen niet alleen aan boord als investeerders maar begeleiden Qollabi ook op het internationale groeipad. Zo begeleidt Toon Coppens nauw het management en het technische team.
‘Uit Netlog ontstonden tal van bedrijven’, zegt Coppens. ‘Een daarvan was Xpenditure (recent overgenomen door Sodexho). Ik merk veel gelijkenissen in de opportuniteit om een hele industrie te helpen om te automatiseren en te vernieuwen. Op een andere manier de dingen te bekijken. Qollabi is uniek gepositioneerd om deze transformatie in brm te gaan leiden.’
Stichter Frie Pétré: ‘Toen de Angels aan boord kwamen, was er echt een wow-effect. De ervaring en begeleiding van deze toppers is goud waard. We winnen niet alleen tijd door niet dezelfde fouten te maken. Ze inspireren ook het ganse team om de lat zot hoog te letten. Ze zijn namelijk het levende bewijs dat je als Belgische startup globale ambities mag hebben en die ook kan waar maken. Dromen mag, doen nog meer.’