Donderdagavond rond ongeveer zes uur ’s avonds. Ik wandel naar Parking C aan Brussels Expo na een succesvolle Infosecurity.be. Aan de ruit van mijn auto hangt een plastic kaartje van ene Auto Export. ‘Goede dag, uw wagen interesseert ons’, en of ik hem niet wil verkopen.
Er staat een mobiel nummer bij dat ik – het staat er echt – zeven dagen op zeven, vierentwintig uur op vierentwintig mag bellen. Verder lees ik dat de betaling in cash gebeurt, yeah right.
Ik kijk rond op de parking en het valt mij op dat er niet zo veel andere auto’s zijn met een gelijkaardig kaartje aan hun raam. Dat is vreemd, want op andere plekken en parkings is dat, herinner ik me, wel het geval als er zo’n kaartenlegger is langs geweest.
Parking vol leasewagens
Rond mij staan op Parking C veel andere auto’s, ook luxewagens, die volgens mij veel beter verkoopbaar zijn dan de mijne. Maar die hebben geen kaartje, mogelijk omdat het leasewagens zijn. Dat zie je aan de vermelding ergens op de auto of op en rond de nummerplaat. Dat heeft Auto Export blijkbaar ook gemerkt.
Op de parking van die it-beurs is het dan ook al leasewagens wat de klok slaat. Logisch: meer dan de helft van de it’ers beschikt over een bedrijfswagen met tankkaart, blijkt uit recent onderzoek van Jobat. Zo’n salariswagen is een must in hun totale loonpakket.
Ook zowat zeven op tien consultants en verkopers gebruiken zo’n leasewagen. Ik vermoed dat deze profielen daar ook wel op Parking C vertegenwoordigd waren. Veel van hen hebben die wagen ook gewoon nodig om hun functie uit te oefenen.
300 euro verlies
Om maar te zeggen: als de salariswagen echt aan banden wordt gelegd, zit de it’er, en de it-sector in zijn geheel, met een serieuze uitdaging. Per slot is zo’n bedrijfswagen een fiscaalvriendelijke constructie en antwoord op de hoge loonkost in ons land. Zoiets kan je alleen maar afvoeren als je dat compenseert op andere domeinen.
Dat lijkt niet evident. SD Worx berekende recent – in dit geval voor een BMW 2 – dat het afvoeren van die leasewagen een gemiddelde werknemer netto meer dan 300 zou kosten als hij, ondanks een voorziene compensatie, zelf voor een wagen moet zorgen…
Moet er dan niets veranderen? Natuurlijk wel. Wagens moeten groener. Ongebreidelde tankkaarten in vraag gesteld. En natuurlijk moeten ook alternatieve vervoersmiddelen van fiets tot (volwaardig) openbaar vervoer aan belang winnen. En met technologie – van thuiswerk tot virtuele meetings – kan ook al veel overtollig vervoer van de weg worden gehaald.
War for talent
Grondig bijsturen dus. Maar niet alles wegdoen. Want een it-sector zonder salariswagen is momenteel als Temptation Island zonder verleiders. We gaan de ‘war for talent’ in it alvast niet winnen door de bedrijfswagen helemaal af te voeren.
En oh ja. Beste Auto Export, zoals u kon zien rij ik met een Volkswagen. En tot overmaat van ramp is het een diesel. Dat wordt dus sowieso export. Maar dat stond al in de naam van uw firma.