Technologisch dienstverlener Cegeka heeft samen met parkinguitbater Q-Park een ‘Parking-as-a-Smart-Service’-oplossing gebouwd. Via nummerplaatherkenning kunnen chauffeurs in de parkings binnen en buiten rijden. De betaling verloopt automatisch.
Met Parking-as-a-Smart-Service (PaSS) openen de slagbomen via nummerplaatherkenning en worden de kosten automatisch berekend en betaald nadat je de parking verlaten hebt. Een parkeerticket komt er dus niet meer aan te pas. De toepassing is vanaf nu beschikbaar in de parkings van Q-Park voor onder meer gebruikers van KBC Mobile, de bankapp van KBC. Voor dit project schakelde Cegeka een team van vijftig medewerkers in die samenwerkten met de experts van Q-Park.
Voor Cegeka is Smart Mobility nog maar het beginpunt in de uitrol van haar visie op slimme steden en de ontwikkeling van een smart city-platform. Het bedrijf werkt verschillende businesscases uit die focussen op zaken als connectiviteit, elektrificatie en publieke veiligheid. ‘In de slimme stad van de toekomst verwachten consumenten gepersonaliseerde en naadloze ervaringen’, zegt ceo Stijn Bijnens. ‘Het volledige potentieel van het platform zal enkel tot zijn recht komen met de komst van 5G. Cegeka gelooft sterk in business cases rond verticale mobiele netwerken en applicaties. We beseffen ten volle dat we evolueren in de richting van digitale ecosystemen waarin de gebruiker centraal staat.’
Ook de data-aggregatie die slimme stad-toepassingen mogelijk maken, zijn erg interessant, aldus Bijnens. ‘Diensten als Parking-as-a-Smart-Service kunnen erg nuttige inzichten bieden voor de slimme stad van de toekomst, waarin men ten alle tijde kan voorspellen waar en wanneer er mobiliteitsoplossingen voorzien moeten worden. Zo kan Q-Park op basis van haar data, beter met de overheid samenwerken om de stedelijke verkeersstromen in goede banen te leiden.’