De Nederlandse vervoerstechnologie-expert 2getthere uit Utrecht is overgenomen door het Duitse conglomeraat ZF. 2Getthere, ontwikkelaar van autonome voertuigen en vervoerssystemen, is onder meer bekend geworden door de Parkshuttle op het Rivium bedrijvenpark in Capelle aan den IJssel en een aantal vervoersprojecten in het Midden-Oosten. Het bedrijf bouwt ook voor de luchthaven Zaventem in België aan een nieuwe autonome vervoersoplossing.
Het Duitse Zahnradfabrik Friedrichshafen (ZF) AG verwerft voor een onbekend bedrag een meerderheidsbelang van 60 procent in het Nederlandse bedrijf. ZF is een technologieconcern op het gebied van aandrijf- en chassistechniek, en van zowel actieve als passieve veiligheidstechnologie. Het levert ook versnellingsbakken aan de Formule 1 en elektrische aandrijfsystemen aan de Formule-E. Met een omzet van 36 miljard euro en bijna 150.000 werknemers is het wereldwijd actief in meer dan veertig landen.
Het concern richt zich sinds een tijdje ook op autonome mobiliteitsdiensten en -ondersteuning. Om die positie te versterken, heeft het nu 2getthere overgenomen, een in 2007 uit Frog Navigation Systems voortgekomen specialist in autonome voertuigen en vervoerssystemen. Er werken zestig man bij het bedrijf. Het meerderheidsaandeel in 2getthere vormt een aanvulling op de bestaande investeringen en samenwerkingsverbanden van ZF, zoals die tussen e.GO Moove, een joint venture met e.GO Mobile AG, die de e.GO Mover (een autonome minibus) produceert en Transdev, een aanbieder van geïntegreerde mobiliteitssystemen.
Zelfstandig
Voor het Utrechts bedrijf betekent de overname dat het kan profiteren van het wereldwijde netwerk van ZF. Ook verwacht de expert op het gebied van zelfrijdend vervoer samen met ZF nieuwe technologieën te ontwikkelen en is het in staat klanten op lange termijn de vaak vereiste financiële contract- en servicezekerheid te bieden.
2getthere blijft als onderneming zelfstandig en in Nederland gevestigd. Ook zullen alle R&D-activiteiten in Nederland plaats blijven vinden. Zowel het huidige management als de andere aandeelhouders – SMRT in Singapore en UTS uit de Verenigde Arabische Emiraten – blijven aan.