Het blijft confronterend: resultaten van bevragingen bij bedrijfsleiders en cio’s in België. Steeds opnieuw merk je dat onze visie en realisatie enkele jaren achterop hinkt vergeleken met voorbeeldlanden zoals de VS, het VK, Scandinavië en – jawel – onze noorderburen.
Recent konden we dit ook vaststellen in de jaarlijkse Digital Transformation Index. Deze index brengt de vorderingen inzake digitale transformatie van middelgrote tot grote bedrijven in kaart en onderzoekt de digitale verwachtingen en zorgen van de bedrijfsleiders. Dit jaar werd voor het eerst ook België in dit onderzoek betrokken.
Verbijstered
Niet alleen liggen de Belgische bedrijven jaren achter op de VS, Scandinavië en nog een handvol landen, we zien ook een verbijsterend hoog percentage van de bedrijfsleiders (42 procent) dat verwacht dat hun organisatie in de komende vijf jaar niet meer zal kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen van de klant. Bijna veertig procent gelooft zelfs dat ze achterop zullen geraken in de algemene trend bij bedrijven richting digitale transformatie. Een eerlijke maar verontrustende zelfanalyse.
In de top vijf van obstakels op de weg richting digitale transformatie noteren we te weinig budget (eerste plaats) en gebrek aan steun van het topmanagement (vierde). Eigenlijk betekent dit zoveel als: de meeste Belgische bedrijven beseffen wel dat ze moeten veranderen om de komende jaren nog relevant te blijven, en toch zijn ze niet bereid om budgetten vrij te maken om het tij te keren.
Onderschatten
De reden voor dit ogenschijnlijk tegenstrijdige gedrag is dubbel. Enerzijds gaan ze ervan uit dat hun rechtstreekse concurrent er nog erger aan toe is. Maar ze onderschatten de kracht en snelheid van disruptie. Bedrijven die enkele jaren geleden nog disruptor waren, worden nu al door nieuwkomers aan de kant gezet. Zo snel kan het gaan. Vaak zijn het dus niet de rechtstreekse concurrenten van vandaag maar de nieuwkomers van morgen die hen in de problemen gaan brengen.
Ten tweede onderschatten ze hoeveel tijd het kost om die digitale transformatie echt te realiseren. Bedrijfsleiders moeten beseffen dat digitale transformatie enkel slaagt als ook de businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe realiteit. Dat houdt ook in dat de werknemers de digitale mogelijkheden leren benutten. Voor vele bedrijven is het de hoogste tijd om hier echt op in te zetten, want zo’n transformatie neemt heel wat tijd in beslag.
Toch is amper een derde van de bevraagde bedrijven echt bezig met het opleiden en zoeken van talent om het gebrek aan gepaste profielen in te vullen. Zowat evenveel bedrijven maken werk van het delen van kennis tussen business en it, nochtans ook een basisvoorwaarde om de digitale transformatie te laten slagen. En als er in technologie wordt geïnvesteerd, is het meestal in die zaken die sowieso toch aan vernieuwing toe waren: cybersecurity, multi-cloud of vernieuwing van de datacenters en optimalisering van workloads.
Typisch Belgisch
Typisch Belgische aanpak: erg pragmatisch en ‘het zal zo’n vaart wel niet lopen, het heeft altijd zo gewerkt’. Maar dat zou deze keer, met de snelheid van de digitale transformatie toch wel anders kunnen uitdraaien. Oproep aan de Belgische bedrijfsleiders: word wakker en breng uw digitale transformatie op gang, voor u – sneller dan u denkt – moet vaststellen dat u overbodig bent geworden.
“Oproep aan de Belgische bedrijfsleiders: word wakker en breng uw digitale transformatie op gang, voor u – sneller dan u denkt – moet vaststellen dat u overbodig bent geworden.” Dit laatste is wel een boute uitspraak maar sluit wel aan bij de stelling “adapt or die”.
Benieuwd wanneer en in welke sector de eerste slachtoffers van de Digitale Transformatie zullen vallen?