Vliegtuigfabrikant Boeing gaat de software van zijn 737 Max-8 updaten. Het vliegtuig was recent bij twee verschillende crashes betrokken waarbij in totaal meer dan driehonderd doden vielen.
Vorig weekend stortte nog een 737 Max neer van Ethiopian Airlines, waarbij 157 dodelijke slachtoffers vielen. Eind vorig jaar was er een ongeval met hetzelfde type in Indonesië. Het toestel van Lion Air vervoerde 189 mensen.
Boeing drukt in een persbericht zijn medeleven uit met de slachtoffers van de crash in Ethiopië, maar zegt dat de update al enkele maanden geleden werd opgestart, in de nasleep van Lion Air Vlucht 610. Volgens het persbericht is de software ontwikkeld om ‘een al veilig vliegtuig nog veiliger te maken’.
De update moet onder meer het zogeheten ‘Maneuvering Characteristics Augmentation System’ of MCAS aanpassen. Dat zou mee de oorzaak van de Indonesische crash veroorzaakt kunnen hebben, denken onderzoekers. Daarbij duwde de boordcomputer de neus van het toestel automatisch opnieuw naar beneden, terwijl de piloot probeerde die naar boven te sturen. Boeing zegt wel dat de MCAS in de 737 Max het toestel niet controleert onder normale omstandigheden, maar dat het bedoeld is om bij afwijkende omstandigheden te voorkomen dat het toestel in een zogenaamde ‘overtrek’ terechtkomt, waarbij de vleugels liftkracht verliezen
Volgens de FAA (de Amerikaanse Federal Aviations Authority) is het onderzoek naar de ongevallen nog te pril om nu al te concluderen dat de twee crashes gelijkaardige oorzaken hebben. Ondertussen hebben verschillende luchtvaartmaatschappijen al beslist om hun 737 Max-toestellen aan de grond te houden.