Vorig jaar zijn precies 9.747 Belgen het slachtoffer geworden van bankfraude via phishing. Dat meldt Febelfin, de koepelorganisatie van de Belgische banksector. Tegenover 2017 verdrievoudigde het aantal phishing-gevallen.
Bij phishing ‘hengelen’ oplichters naar bankcodes of andere persoonlijke gegevens door zich voor te doen als een bank, de politie, een telecomoperator, een geïnteresseerde koper op een zoekertjessite of iets dergelijks.
De stijging is vooral te wijten aan de manier waarop de phishingcriminelen tegenwoordig te werk gaan, zegt Febelfin. Ze stelen herhaaldelijk kleinere bedragen, maar aan het einde van de rit hebben ze wel veel buit gemaakt. In totaal gingen de fraudeurs aan de haal met meer dan acht miljoen euro.
De tijd is trouwens voorbij dat phishingcriminelen alleen in mailboxen toesloegen. Ook via de telefoon, sms’jes, WhatsAppberichtjes en berichtjes op sociale media proberen ze naar bankcodes te vissen. Ook tweedehandswebsites worden geplaagd door phishingpogingen. De criminelen doen zich voor als geïnteresseerde kopers. Daarna vragen ze aan de verkopers om hen een eurocent over te schrijven, zogezegd om over de juiste naam en het juiste rekeningnummer beschikken. De betaallink die ze vervolgens doorsturen via sms of een sociaal mediabericht, brengt de verkoper naar een valse website waar hem wordt gevraagd om zijn bankgegevens in te geven.