Het Belgisch Instituut Voor Postdiensten En Telecommunicatie (BIPT) legt Telenet een boete van 300.000 euro op. Dit doet de telecomwaakhond omdat Telenet de zogenaamde ‘Easy Switch ID’, een code waarmee klanten makkelijker van operator kunnen wisselen, niet rechtstreeks op de facturen vermeldde.
Belgische telecomoperatoren zijn sinds de zomer van 2017 verplicht om hun klanten op diverse plaatsen de zogeheten Easy Switch-code te melden. Met deze reeks van cijfers en/of letters kunnen klanten makkelijker van operator wisselen, omdat ze enkel de nieuwe operator hoeven te benaderen om van leverancier te wisselen. De telecombedrijven regelen namelijk onderling de stopzetting van het oude contract. Deze regeling is sinds de zomer van 2017 van kracht.
De Easy Switch-code moet op verschillende plaatsen aan de klant gecommuniceerd worden, waaronder de klantenzone, de factuur en in een document dat de klant krijgt bij aansluiting op de operator.
Uit controles die het BIPT blijkt dat Telenet een specifieke groep klanten op de facturen verwees naar de klantzone voor de Easy Switch-code. De telecomwaakhond vindt dat Telenet hiermee niet voldoet aan de gestelde voorschriften voor bekendmaken van deze code. Het telecombedrijf moet daarom een boete van 300.000 euro betalen.
Het onvolledig melden van de Easy Switch gebeurde bij een specifieke klantengroep: de professionele klanten die in het verleden bij Telenet een residentieel tariefplan afnamen. Het ging typisch om kleine zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen die bij Telenet een bundel voor consumenten namen.