Bruno Le Maire, de Franse minister van Financiën, bereidt een speciale ‘Google’-belasting voor. Onder de maatregel zouden grote technologiebedrijven in Frankrijk drie procent bijkomende belasting moeten betalen op hun omzet. De maatregel zou zo’n half miljard euro opbrengen.
De nieuwe taks viseert vooral grote internetspelers. Ze wordt geheven op bedrijven die minsten 750 miljoen euro wereldwijde omzet draaien en 25 miljoen euro in Frankrijk. Die omzet moet komen uit reclame, de verkoop van gegevens en commissies. Directe online-verkopen aan consumenten zijn niet inbegrepen.
In een interview met de krant Le Parisien zegt de Franse minister dat het om zowat dertig bedrijven zou gaan, vooral uit de VS, maar ook Duitsland, Spanje, het VK en China. De krant citeert Google, Amazon, Facebook en Apple, maar ook Uber, Airbnb en Booking.com. Er zou ook een Frans bedrijf bij zijn: de online-reclamespecialist Criteo.
Volgens Le Maire zou de nieuwe belasting ingegeven zijn door ‘fiscale rechtvaardigheid’. Er was eerder al heisa over internetbedrijven die, via ingewikkelde constructies langs verschillende landen, zo goed als geen belastingen betalen in Europa. De Europese Unie speelde eerder al met een plan om dit soort bedrijven fiscaal zwaarder aan te pakken, maar dat plan liep op de klippen omdat het unaniem moet worden goedgekeurd door alle EU-leden. Duitsland is bijvoorbeeld geen voorstander van de maatregel, terwijl landen als Luxemburg en Ierland er uitgesproken tegen zijn.