Computable reikt dit jaar voor het eerst de Computable Award ‘IT Project of the Year’ uit. Voor deze prijs zijn vijf ict-projecten genomineerd. Vandaag vertelt Tessa Mouha, projectbeheerder Vlaamse overheid bij AHOVOKS, over een Europees project waarbij diplomadata via een blockchain uitgewisseld kan worden tussen Europese onderwijsinstituten.
1. Wat is de aanleiding voor het project?
Wanneer een student zijn/haar studie aan een buitenlandse instelling wil voortzetten of een burger wil solliciteren bij een (buitenlandse) werkgever, moet hij/zij vaak de hiervoor vereiste of behaalde diploma’s authentiek laten verklaren. Dit veelal papieren proces resulteert in additioneel werk voor de student/burger en ongemak bij betrokken organisaties.
Binnen dit project willen we het voor een individu mogelijk maken om diploma’s gemakkelijk te delen; in binnen- en buitenland. Het moet voor een student bijvoorbeeld mogelijk worden om zich eenvoudig in te schrijven aan een buitenlandse onderwijsinstelling (in Europa) als in het eigen land. Dit moet gelden in een Europese context en, indien mogelijk, wereldwijd.
2. Voor welke oplossing is er gekozen en waarom?
Steeds meer overheden, instituten en studenten zijn ervan overtuigd dat blockchaintechnologie een belangrijke bijdrage kan leveren in het verminderen van de barrières rondom studentenmobiliteit. In de Europese Unie onderzoeken veel lidstaten de mogelijkheden van blockchain met betrekking tot het leveren van een gedecentraliseerd, transparant, gevalideerd, onuitwisbaar managementsysteem van studentendata. Dit kan het aanzienlijk eenvoudiger maken om een nieuwe studie in een andere lidstaat te volgen of te solliciteren naar een baan in binnen- of buitenland. Zo kan studentenmobiliteit binnen Europa worden gefaciliteerd en bevorderd.
3. Wat zijn de bevindingen?
De ontwikkeling van deze oplossing is nog volop in ontwikkeling. Het project is een samenwerking tussen onder meer het Belgische Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties & Studietoelagen (AHOVOKS) en de Académie De Recherche Et D’enseignement Supérieur (Ares), maar ook de Nederlandse Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en Dutch Blockchain Coalition (zie onderstaand kader voor alle partijen).
Het project is in september 2018 ingediend bij het European Blockchain Partnership (EBP) om zodoende een European Blockchain Services Infrastructure (EBSI) te realiseren die het leveren van cross border digital public services mogelijk maakt.
In februari 2019 werd in Brussel een eerste workshop georganiseerd waarbij vijftig deelnemers uit zestien lidstaten en drie directoraten-generaal (DG’s) van de Europese Commissie vertegenwoordigd waren. Bij deze bijeenkomst werd een visie en eerste globale versie van het projectplan gepresenteerd. In de komende periode wordt de visie en het projectplan gezamenlijk uitgewerkt en geformaliseerd met de betreffende DG’s. Daarnaast wordt steun van lidstaten gevraagd.
Het project is nu onderdeel van het Connecting Europe Facilities (CEF) Blockchain Program en wordt ondersteund door lidstaten van het European Blockchain Partnership and DG CNECT.
4. Wat zijn de succesfactoren in het project?
Er zijn veel individuele initiatieven, maar geen van deze brengt een Europese oplossing dichterbij. Om een duurzame oplossing te creëren en fragmentatie te vermijden, is een aanpak op Europees niveau noodzakelijk. Daarom hebben Nederland en België (Vlaanderen en Wallonië) samen met de Dutch Blockchain Coalition contact gezocht met lidstaten die vergelijkbare initiatieven hebben opgezet en geïnteresseerd zijn in het vormen van een coalition of the willing.
Het partnerschap heeft als doel het creëren van een blockchain om diplomadata uit te wisselen tussen diploma-eigenaren en Europese onderwijsinstituten. We hebben de ambitie om een open ecosysteem te creëren dat de student/burger centraal stelt en het potentieel mogelijk maakt om partners binnen en buiten het onderwijs aan te sluiten.
5. Wat zijn de leerpunten uit het project?
Dat komt nu nog te vroeg, maar één van de belangrijkste elementen is dat we starten met een gedeelde visie van alle participerende lidstaten en dat we een gemeenschappelijke basis zoeken op afspraken, standaarden en oplossingen.
6. Wat betekent een nominatie voor de Computable Award voor uw organisatie?
Een stimulans en erkenning voor dit project om ‘volle kracht’ vooruit te gaan!
Internationaal karakter
In september 2018 is een use case ingediend bij het European Blockchain Partnership case, onder de titel ‘Network of trust for education aka Cross-border Blockchain for Diploma Data in the EU’. Initiatiefnemers in België zijn Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties & Studietoelagen (AHOVOKS), Informatie Vlaanderen en Académie De Recherche Et D’enseignement Supérieur (Ares). Vanuit Nederland doen de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en Dutch Blockchain Coalition mee. Daarnaast hebben ook diverse organisaties uit Italië, Malta, Frankrijk, Kroatië en Noorwegen meegewerkt aan deze use case. De initiatiefnemers hopen in de toekomst op steun uit iedere Europese lidstaat.